iPhone, iPod eller iPad? Ladda gärna ner vår app gratis på App Store.

Använder du Android? Ladda ner vår app på Google Play.

Allmänna villkor

Allmänna villkor

Användarvillkoren

Allmänt 1. Villkoren i punkt 1-21 (”Användarvillkoren”) gäller mellan dig och Systembolaget AB (”Systembolaget”) vid ditt besök på, eller interagerande med, Systembolagets webbplats www.systembolaget.se (”Webbplatsen”). Genom din användning av, eller interagerande med, Webbplatsen accepterar du Användarvillkoren.

2. Vid beställning av vara på Webbplatsen för avhämtning i butik (Beställning till butik) gäller, förutom Användarvillkoren, även villkoren i punkt 22-26. Vid beställning av vara på Webbplatsen för hemleverans (Beställning för hemleverans) gäller, förutom Användarvillkoren, även villkoren 27-36. Vid din förfrågan om privatimport gäller, förutom Användarvillkoren, även villkoren i punkt 37-44 (”Privatimportsvillkoren”). Villkoren i punkt 1-44 (”Allmänna Villkoren”) gäller i tillämpliga delar även om du gör din beställning eller din förfrågan om privatimport i Systembolagets butiker eller via Systembolagets kundtjänst.

3. Systembolaget ansvarar inte för eventuella skriv- och/eller tryckfel på Webbplatsen och har rätt att när som helst göra ändringar i material, information och funktionalitet på Webbplatsen. Systembolaget äger också rätt att när som helst ändra de Allmänna Villkoren. De vid var tid gällande Allmänna Villkoren och ändringar av dessa kommer att publiceras på Webbplatsen. Du rekommenderas att läsa igenom de Allmänna Villkoren vid varje besök på Webbplatsen och vid varje beställning eller förfrågan om privatimport.

4. Du ansvarar själv för den tekniska utrustning och mjukvara som krävs för nyttjande av Webbplatsen, t.ex. åtkomst till Internet, webbläsare och e-post. Du ansvarar själv för den information som du själv använder dig av vid nyttjande av Webbplatsen.

5. Driftsstopp för underhåll m.m. kan förekomma på Webbplatsen. Systembolaget ansvarar inte för störningar, avbrott eller andra problem som kan förekomma på Webbplatsen.

6. Samtliga immateriella rättigheter till innehållet på Webbplatsen tillkommer Systembolaget (eller tredje man). Du får ladda ner, skriva ut, kopiera och titta på material på Webbplatsen för ditt eget personliga bruk men du får inte hantera sådant material i kommersiellt syfte eller i näringsverksamhet. Systembolagets s.k. öppna API:er får dock användas i kommersiellt syfte i enlighet med de villkor som finns tillgängliga på www.systembolaget.se/Tjanster/Oppna-APIer/. Om du är osäker på vilket material som du får använda och hur, är du välkommen att kontakta Systembolagets kundtjänst (se punkt 16 för kontaktuppgifter).

7. Det är inte tillåtet att använda tekniska lösningar som exempelvis s.k. agenter, robotar, crawlers eller spindlar i anslutning till Webbplatsen (t.ex. för att registrera eller reproducera information, lämna beställningar, nyttja tjänster eller för att samla in information från eller om Webbplatsen). Du får inte heller (i) störa eller påverka den av Systembolaget avsedda funktionaliteten på Webbplatsen, eller (ii) kringgå eventuella tekniska skyddsåtgärder som Systembolaget har vidtagit för att begränsa tillgång eller åtkomst till Webbplatsen.

8. Om tvist skulle uppstå mellan dig och Systembolaget ska den i första hand lösas i samförstånd. Om detta inte är möjligt ska saken avgöras i allmän domstol. Tvist avgörs enligt svensk rätt.

Länkning

9. Du får hänvisa till Webbplatsen genom länkning. När du länkar till Webbplatsen får du inte använda dig av Systembolagets symboler eller varumärken. Systembolaget ansvarar inte för länkning till Webbplatsen, t.ex. brutna länkar som kan inträffa om Webbplatsen ändrar adress (URL). Länkning till enskilda produktsidor på Webbplatsen är endast tillåten om det sker enligt punkt 10.

10. Du får endast använda s.k. hypertextlänkning där användaren dirigeras direkt till Webbplatsen och inte använda länkning där Systembolagets information hamnar inom ramen för en annan webbplats eller på ett sådant sätt att det kan framstå som att Systembolaget har något samband med annat företag eller annan organisation eller på annat sätt så att länkningen är vilseledande eller kan missförstås (t.ex. djuplänkning).

Användarkonto

11. Du kan göra en beställning eller förfrågan om privatimport när du har skapat ett användarkonto på Webbplatsen, varvid du bl.a. måste ange ditt namn och personnummer. Lämnade uppgifter kontrolleras av Systembolaget med hjälp av företaget PAR AB. När uppgifterna har kontrollerats raderas ditt personnummer ur Systembolagets och PAR AB:s datasystem. Systembolaget bekräftar via e-post och brev att du har skapat ditt användarkonto. Endast fysiska personer får skapa användarkonton och endast ett användarkonto per person får skapas.

12. För att kunna nå ditt användarkonto på Webbplatsen ska du välja ett personligt och unikt lösenord som, tillsammans med ditt valda användarnamn (din e-postadress), ger dig tillgång till användarkontot. Du ansvarar själv för att hålla ditt lösenord konfidentiellt. Genom din registrering av användarkontot bekräftar du att det är personligt, att den registrerade e-postadressen är personlig och att användarkontot inte registrerats för annans räkning. Användarkonto får inte användas av eller överlåtas till annan. Användarkontot raderas automatiskt om du inte har varit inloggad under en tolvmånadersperiod eller om du särskilt begär att ditt användarkonto ska raderas.

13. Användarkonto får inte registreras för annans räkning eller av kommersiell aktör t.ex. näringsidkare som förmedlar eller marknadsför alkoholhaltiga drycker.

14. Systembolaget kan, efter eget val, annullera din beställning och/eller stänga av ditt användarkonto (tillfälligt eller permanent) om Systembolaget har skälig anledning att misstänka (i) att ditt användarkonto innehåller felaktiga, missvisande eller inaktuella uppgifter, eller (ii) att ditt användarkonto eller Webbplatsen i övrigt används på sätt som inte är tillåtet enligt de Allmänna Villkoren. Om annullering av din beställning och/eller avstängning av ditt användarkonto sker, kommer du att få ett meddelande från Systembolaget.

15. Alla personuppgifter som du lämnar till Systembolaget på Webbplatsen behandlas i enlighet med personuppgiftslagen (”PUL”). Användaruppgifter får endast registreras av den person som uppgifterna avser. Systembolaget behandlar dina uppgifter för att administrera din användning av Webbplatsen, kundförhållandet, historik (på Mina Sidor), och för att kunna informera dig om förhållanden som påverkar din användning av Webbplatsen och fullgöra avtal med dig, följa upp leveranser eller annars vidta åtgärder som du har begärt samt för att säkerställa att den som gör en beställning eller ställer en förfrågan om privatimport är över 20 år. Historik för Mina beställningar (del av Mina Sidor) raderas av Systembolaget när du begär det, dock senast två (2) år efter beställningen. Historik för Mina bokningar (del av Mina Sidor) raderas av Systembolaget senast tre (3) månader efter bokningsdagen. Historik sparas endast som en tjänst åt dig och för ändamålet att tillhandahålla en välfungerande tjänst. Genom att lämna dina uppgifter samtycker du till Systembolagets användning av dina uppgifter, inklusive ditt personnummer, enligt vad som framgår av de Allmänna Villkoren.

16. Systembolaget AB, 556059-9473, med adress Kungsträdgårdsgatan 14, 103 84 Stockholm, är personuppgiftsansvarigt för de personuppgifter som behandlas. Om du tillhandahåller Systembolaget en skriftlig och av dig undertecknad ansökan kan du en gång per år få besked om hur personuppgifter om dig behandlas av Systembolaget. Du har rätt att begära att få dina uppgifter rättade, blockerade eller raderade. Kontakta i så fall Systembolagets kundtjänst på postadressen Systembolaget AB, Kundtjänst, 103 84 Stockholm, eller på telefon 0771-83 83 00. Under försöket med hemleverans kommer utvärdering av försöket att ske bl.a. genom frågor riktade till kunder i kundenkäter eller liknande. Genom att lämna dina uppgifter samtycker du till att Systembolaget kan komma att kontakta dig i syfte att informera om och/eller översända sådana enkäter.

Leverans och priser m.m.

17. Om du har fyllt 20 år och skapat ett användarkonto (se punkt 11-13) kan du göra en beställning av varor ur Systembolagets sortiment på Webbplatsen antingen för avhämtning i Systembolagets butiker eller för hemleverans eller göra en förfrågan om privatimport av alkoholdrycker som inte erbjuds i Systembolagets sortiment.

18. I enlighet med alkohollagen säljer eller lämnar Systembolaget inte ut beställda alkoholdrycker till en person som i) inte kan styrka att han eller hon fyllt 20 år, ii) är märkbart påverkad av alkohol eller annat berusningsmedel, eller iii) om det finns särskild anledning att anta att han eller hon olovligen kommer att tillhandahålla varan till någon som inte själv får köpa varan på Systembolaget enligt punkt i)-ii) ovan (s.k. langning). Systembolaget lämnar härutöver inte ut beställd vara förrän den är fullt betald.

19. Systembolaget ansvarar inte för eventuell slutförsäljning av beställd vara eller varubrist av andra skäl och har rätt att avboka din beställning avseende de varor som är slutsålda eller av annan anledning inte kan levereras. Om Systembolaget inte kan leverera hela eller delar av din beställning informeras du om det så snart det kan ske.

20. Det pris som anges för respektive vara i Systembolagets sortiment inkluderar mervärdesskatt och alkoholskatt. Härutöver tillkommer avgifter för t.ex. frakt och emballage enligt vid var tid gällande regler. I förekommande fall läggs sådana avgifter på priset inför slutförandet av din beställning. Det pris som anges i det sista beställningssteget på Webbplatsen respektive i Offerten (avser förfrågan om privatimport) är således det totala priset för varan.

21. Om du vid flera tillfällen underlåter att hämta ut beställda varor i tid, vägrar ta emot varor vid hemleverans, eller på annat sätt bryter mot dessa Allmänna Villkor, har Systembolaget rätt att stänga av dig från beställningstjänsten.

Beställning till butik

Förutom nedanstående villkor om beställning med leverans till av kunden vald butik gäller även Användarvillkoren i punkt 1-21.

22. Du är bunden av din beställning när den har registrerats på Webbplatsen. Systembolaget är emellertid bundet av din beställning först när Systembolaget på plats i butik har konstaterat att försäljning av alkoholdrycker kan ske i enlighet med alkohollagen (se punkt 18).

23. När beställd vara finns tillgänglig för avhämtning i butik meddelas du via sms eller telefon. Du ska betala och hämta ut varan i butiken inom fjorton (14) dagar från mottagandet av meddelandet. Vid uthämtning av beställd vara i butik ska du uppge ditt beställningsnummer.

24. Om du inom fjorton (14) dagar (alternativt sju (7) arbetsdagar om detta är en längre period) från det att du hämtat ut varan meddelar Systembolaget (den butik där varan hämtats ut) att du vill returnera varan har du rätt att lämna tillbaka varan till Systembolaget (ångerrätt).

25. Du får utöva din ångerrätt enligt punkt 24 endast om varan returneras till den butik där du köpte varan i väsentligt oförändrat skick (om inte varan har förstörts eller förändrats på grund av omständighet som inte kan hänföras till dig). Eventuell kostnad för återfrakt till butiken betalas av dig. När Systembolaget mottagit varan återbetalas det som du betalat till Systembolaget snarast och senast inom trettio (30) dagar.

26. Defekta varor kan alltid reklameras i någon av Systembolagets butiker.

Beställning för hemleverans

Förutom nedanstående villkor om beställning för hemleverans gäller även Användarvillkoren i punkt 1-21 ovan.

27. Under ett inledande försök är hemleverans endast möjlig inom vissa områden vilka anges på Webbplatsen.

28. Du är bunden av din beställning när den har registrerats på Webbplatsen. Systembolaget är emellertid inte bundet av din beställning förrän Systembolaget har konstaterat att försäljning och utlämning av alkoholdrycker kan ske i enlighet med alkohollagen (se punkt 18).

29. Vid hemleverans betalas varan samt frakten alltid i förväg genom kortbetalning på Webbplatsen.

30. Leverans av varor kan ske alla veckans vardagar inom vissa tidsfönster (tillgängliga dagar och tidsfönster för leverans varierar dock beroende på område). Du väljer tidsfönster för leverans vid beställningstillfället, och du är sedan skyldig att ta emot beställd vara inom detta tidsfönster.

31. Under det inledande försöket kommer leverans av beställda varor att ske endast till din folkbokföringsadress. När du tar emot varan måste du uppge beställningsnummer, uppvisa giltig ID-handling för att styrka din identitet och uppfylla alkohollagens försäljningsregler (se punkt 18). Varan du har beställt kan även tas emot av annan i hemmet (på folkbokföringsadressen) under förutsättning att denna mottagare kan uppvisa giltig ID-handling för styrkande av sin identitet samt uppfyller alkohollagens försäljningsregler.

32. Om du inte är hemma under det tidsfönster du angett vid beställningstillfället, om du angett en felaktig leveransadress, eller om mottagaren av varorna enligt punkt 31 (du eller någon annan på folkbokföringsadressen) inte uppfyller alkohollagens försäljningsregler förfaller hela din beställning, varvid varuvärdet, men inte kostnaden för frakten återbetalas.

33. Om du inom fjorton (14) dagar (alternativt sju (7) arbetsdagar om detta är en längre period) från det att du fått varan utlämnad till dig meddelar Systembolaget att du vill returnera varan har du rätt att lämna tillbaka varan till Systembolaget (ångerrätt). Meddelande om att du ångrat köpet lämnas till Systembolagets kundtjänst (telefon: 0771-83 83 00, e-post: kundtjänst@systembolaget.se, adress: Systembolaget AB, Kundtjänst, 103 84 Stockholm.)

34. Du får utöva din ångerrätt enligt punkt 33 endast om varan returneras i väsentligen oförändrat skick (om inte varan har förstörts eller förändrats på grund av omständighet som inte kan hänföras till dig). Eventuell kostnad för återfrakt till Systembolaget betalas av dig. Skulle du inte ha möjlighet att ordna retur till butik själv, är du välkommen att kontakta Systembolagets kundtjänst (0771-83 83 00). När Systembolaget mottagit varan återbetalas det som du betalat till Systembolaget snarast och senast inom trettio (30) dagar från mottagandet.

35. Om den vara/de varor du mottager från Systembolaget i fråga om sort eller antal inte stämmer överens med det du beställt ska du kontakta Systembolagets kundtjänst (telefon 0771-83 83 00)

36. Defekta varor kan alltid reklameras i någon av Systembolagets butiker. Skulle du inte ha möjlighet att ordna retur till butik själv, är du välkommen att kontakta Systembolagets kundtjänst (0771-83 83 00).

Privatimportsvillkoren

Förutom nedan villkor om privatimport gäller även Användarvillkoren (punkt 1-21 ovan).

37. Om du önskar köpa alkoholdryck som inte erbjuds i Systembolagets sortiment kan du, för avhämtning i Systembolagets butiker, på Webbplatsen göra en förfrågan om sådan vara via den av Systembolaget erbjudna tjänsten ”privatimport”. Din förfrågan om privatimport är inte bindande för vare sig dig eller Systembolaget.

38. När Systembolaget mottagit din förfrågan bekräftas det genom att du får en automatisk bekräftelse med relevant information om din förfrågan.

39. Utifrån din förfrågan framställer Systembolaget en offertförfrågan till den leverantör/producent som tillhandahåller efterfrågad vara (”Leverantören”). Leverantören kan avböja Systembolagets offertförfrågan eller kräva att viss minsta kvantitet av varan köps. Om krav på minimi-kvantitet framställs och du önskar fullfölja beställningen måste du köpa begärd minimi-kvantitet.

40. När Leverantören svarat på Systembolagets offertförfrågan återkommer Systembolaget till dig antingen med en offert avseende efterfrågad vara (”Offert”) eller med besked om att leverans inte kan ske. Systembolaget ansvarar inte för Leverantörens möjlighet/vilja att leverera aktuell vara eller de lagliga hinder som kan föreligga mot en privatimport av varan. I Offerten anges den butik där varan kan hämtas ut, varans totala pris (se punkt 20) samt eventuellt krav från Leverantören på köp av minimi-kvantitet.

41. Du är bunden av din beställning enligt Offerten när du i angiven butik erlagt delbetalning om trettio procent (30 %) av det totala priset (se punkt 20). Systembolaget är bundet av din beställning först när Systembolaget på plats i butik har konstaterat att försäljning av alkoholdrycker kan ske i enlighet med alkohollagen (se punkt 18). Delbetalning återbetalas om Leverantören inte levererar varan.

42. När beställd vara finns tillgänglig för avhämtning i butik meddelas du via sms eller telefon. Du ska slutbetala och hämta ut varan i butiken inom fjorton (14) dagar från meddelandet.

43. Systembolaget har rätt att fritt förfoga över vara som inte hämtats ut i tid (se punkt 42). Om en vara inte hämtats ut i tid har Systembolaget rätt att fakturera dig en avgift som motsvarar Systembolagets kostnader för beställningen och för att köpet inte fullbordas.

44. Återköp av vara köpt genom Systembolagets privatimport medges inte. Defekta varor kan alltid reklameras i någon av Systembolagets butiker.

Kontakta kundtjänst

Vi svarar på dina frågor

Mån-fre 9:00-18:00
Lördag 10:00-15:00
Tel: 0771-83 83 00
kundtjanst@systembolaget.se

Fråga

Hur känslig är fritexten för felsökningar?

Se svaret

Våra generella öppettider

Måndag - Fredag
10:00 - 18:00

Lördag
10:00 - 13:00

Till Sök butik och ombud