Privatimport

Om du vill köpa en vara som inte finns i Systembolagets sortiment, kan du göra en förfrågan om privatimport. Det gäller varor som varken finns i Systembolagets ordinarie sortiment eller beställningssortimentet.

Just nu har Privatimporten en längre handläggningstid än vanligt.
Detta beror på att det är ett högt tryck på privatimporter.
Vi ber om överseende för att det kan dröja innan du får svar från oss.

Så går det till

  1. Registrera en förfrågan om privatimport
  2. Invänta ett bekräftelsemejl med ditt nummer på förfrågan
  3. Invänta offert per mejl
  4. Meddela oss om du accepterar eller avböjer offerten
  5. Om du accepterar offerten skickar vi en bekräftelse till dig
  6. Gå till din butik och delbetala 30 % av köpesumman
  7. Butiken kontaktar dig när varorna har kommit

 

Offertförfrågan

När du registrerat en ny förfrågan börjar vi med att skicka en offertförfrågan till den leverantör som du har uppgett. För att vi ska kunna skicka en offertförfrågan behöver vi veta vem leverantören är. Är det en leverantör i utlandet behöver vi även dennes kontaktuppgifter som mejladress eller faxnummer. När det är ett svenskt företag som säljer varan, behöver de vara registrerade som leverantör hos Systembolaget för att kunna sälja till oss.

När offerten från leverantören har kommit skickar vi en offert till dig via mejl. Offerten inkluderar alla omkostnader. I vissa fall kräver leverantören att man beställer ett minimiantal. Du väljer sedan att acceptera eller avböja offerten. Om du avböjer, stänger vi ditt ärende och du behöver inte betala något.

Beställning

Om du accepterar vår offert kommer vi att skicka en bekräftelse till dig. Du går sedan in till din valda butik och delbetalar 30 % av den totala köpesumman. När delbetalningen är genomförd, skickar vi en inköpsorder till leverantören. Butiken kontaktar dig när varorna kommit.

Observera att öppet köp inte gäller vid privatimport. Däremot kan du naturligtvis reklamera varan om den är defekt.

Övrigt

Om du registrerat flera förfrågningar till olika leverantörer kommer offertförfrågningarna att handläggas separat. Varje offertförfrågan får ett eget nummer och handläggningstiden för varje offertförfrågan kan variera. Detta innebär att du kan komma att få offerter av oss vid olika tillfällen trots att du efterfrågat varorna vid samma tillfälle.

Handläggningstiden varierar beroende på om varan lagerförs i Sverige eller utomlands, antalet förfrågningar i omlopp och leverantörens svarstid. Vanligtvis är handläggningstiden mellan två veckor till två månader.

Systembolaget tar inte ut någon extra avgift för denna hantering - handelsmarginalen är densamma som för övriga produkter som Systembolaget säljer.

En förfrågan om privatimport behandlas enligt Systembolagets allmänna villkor.

Fraktkostnader vid köp från producent eller återförsäljare utanför Sverige

Från och med den 1 juni 2016 gäller följande priser:

  • För transporter från Belgien, Danmark, Frankrike, Nederländerna, Tyskland och Österrike där omfattningen är ett (1) till nio (9) kolli: 206 kr per kolli dock minst 657 kr per transport.
  • För transporter från Italien, Portugal, Spanien och Storbritannien där omfattningen är ett (1) till nio (9) kolli: 360 kr per kolli dock minst 1095 kr per transport.

De ovan angivna priserna gäller enbart för transporter där upphämtningsorten ligger i ett område som är tillgängligt med normala fordon. För otillgängliga områden såsom avsides belägna öar utan bro eller reguljär kostnadsfri färjetrafik tas en särskild transportoffert fram. En sådan behöver även tas fram för övriga länder som inte anges ovan. För länder utanför EU tillkommer dessutom en tullkostnad. För transporter som omfattar 10 kolli eller fler, oavsett var upphämtningsorten ligger, hanteras transporten som så kallad helpall och särskild transportoffert tas fram.

Den särskilda offerten som tas fram gäller för en enskild transport. Beloppen nedan är cirkapriser.

  • Inom EU: 2 000 - 4 000 kr (i enstaka fall högre).
  • Utanför EU: 3 000 - 6 000 kr (i enstaka fall högre)

Transportören debiterar alltid en administrativ kostnad på 344 kronor oavsett ursprungsland. Vi reserverar oss för ändringar av fraktpriserna. Moms tillkommer.

Frågor och svar

Privatimportera från EU-land?
Vi hjälper dig gärna med detta. Om du vill göra det i egen regi kan du läsa mer på skatteverket.se och tullverket.se (nytt fönster).

Privatimportera från land utanför EU eller från en svensk leverantör?
Här hjälper vi dig med förfrågan och beställning till din Systembolagsbutik.