Köpinformation

Här hittar du allmän information om att beställa via systembolaget.se.

Användarkonto och personuppgifter

För att kunna lägga beställningar på systembolaget.se måste du först skapa ett användarkonto. När du skapar ditt konto får du ange ditt personnummer. Detta främst för att kunna administrera din användning av systembolaget.se när du gör en beställning, samt för att säkerställa att den som beställer eller ställer en fråga om privatimport är över 20 år.

Om du har problem att skapa konto, kontakta kundtjänst på kundtjanst@systembolaget.se eller telefon 0771-83 83 00 så får du hjälp.

Läs mer om hur vi handskas med personuppgifter i våra allmänna villkor.

Ålderskontroll och försäljningsregler

Vi säljer inte till någon under 20 år, inte till någon som är berusad eller påverkad, eller om vi misstänker langning. När du hämtar varor i butik kan det därför hända att vi ber dig om legitimation. Vid hemleverans kommer vi alltid att be om legitimation av den som tar emot varorna.

Vi kommer be dig att visa serveringstillstånd om du ska servera alkohol som ska säljas vidare. Serveringstillstånd utfärdas av kommunen och krävs vid följande tillfällen:

  • Inköp till restaurang, pizzeria eller annan verksamhet som ska servera alkohol som ska vidareförsäljas.
  • Inköp till festival där alkoholen ska vidareförsäljas.
  • Inköp till företagsevent där alkoholen ska vidareförsäljas.

Du behöver inte serveringstillstånd vid:

  • Mingel/fest i slutet sällskap där alkoholen inte ska vidareförsäljas.
  • Fest/mingel där deltagarna är ett förutbestämt sällskap som betalat självkostnadspris för alkoholen.

Leveranstid, betalning och frakt

Se Leveranstid, betalning och frakt.

Besked om leverans

När du beställer för uthämtning i butik så kommer vi att skicka ett SMS när dina varor finns att hämta (till det telefonnummer du har angett i ditt användarkonto). Har du inte mobil kommer vi att ringa dig. Vid hemleverans har du vid beställningen angett en ungefärlig tidpunkt då du vill att leveransen ska ske. Vår leverantör kommer att ringa dig ca 30 min före leverans.

Se status på din beställning

Under Mina beställningar (på Mina sidor) hittar du information om dina beställningar. Har du valt hemleverans kan du följa hur det går med din beställning genom att klicka spårningslänken som ligger vid sammanställningen för respektive beställning. Har du frågor om din beställning till butik, kontakta kundtjänst på kundtjanst@systembolaget.se eller telefon 0771-83 83 00.

Ej uthämtade eller ej mottagna varor

När du har fått besked om att varorna finns att hämta i butik eller hos ombud har du 14 dagar på dig att hämta dem, sedan returneras varorna. Om du vid hemleverans inte tar emot dina varor inom det tidsfönster som anges i beställningen returneras varorna och du debiteras frakten.

Returer och ångerrätt

Om något är fel på varan du köpt ersätter vi den med annan vara eller pengar. Ta med förpackningen till en systembolagsbutik (en del av innehållet bör finnas kvar). Sönderslagna varor ersätts om förslutningen är obruten. Du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det du mottagit varorna. Mer information om ångerrätten och vad som i övrigt gäller vid beställning framgår av Allmänna villkoren.

Kundtjänst

Har du frågor är du alltid välkommen att kontakta kundtjänst på telefon 0771-83 83 00 eller kundtjanst@systembolaget.se så får du hjälp.