Hemleverans gör du enklast på beta.systembolaget.se.

Aktuell information om Systembolaget och Covid-19

Covid-19 påverkar alla och så också oss. För oss är det självklart att tänka på våra kunders och medarbetares hälsa - samtidigt försöker vi ge en så bra service som möjligt.

Uppdaterad: 27 mars, kl 14.57

Om öppettider och butiker

  • Vi hälsar alla välkomna som inte har förkylningssymptom.
  • Vi följer kontinuerligt råd och information från myndigheter.

Butiker kan ha ändrade öppettider

På grund av personalbrist eller ändrade öppettider i köpcentrum kan butikers öppettider påverkas. 

  • Alla Systembolaget-butiker i Stockholms län och på Gotland öppnar först kl 12.00 på vardagar från och med måndag 23 mars. 
  • Butiker runtom i landet kan till exempel stänga en timme tidigare.
  • Behövs det för att säkra våra kunders och medarbetares hälsa så stänger vi den eller de butikerna tillfälligt.

Se här om din butik har ändrade öppettider.

Det här gör vi i butik

Vi har vidtagit ett antal försiktighetsåtgärder i våra butiker:

  • Medarbetare som har minsta förkylningssymptom stannar hemma
  • Förstärkta riktlinjer gällande god handhygien
  • Vi försöker hålla minst 1 meters avstånd i linje med Folkhälsomyndighetens rekommendationer
  • Vi har intensifierat våra redan goda städrutiner.

Om beställningar

Det mesta går att beställa precis som vanligt: påsköl, drycker i sortimentet Lokalt & Småskaligt och ordervaror (beställningssortimentet).

Leveranstiderna kan påverkas

Vår leveranskapacitet är lägre än normalt. Leveranstiderna kan komma att påverkas i och med den situation som råder.

Tillfälligt sortiment påverkas

  • Drycker i Tillfälligt sortiment går att handla som vanligt i butiker som har dessa sortiment.
  • Tillfälligt sortiment går däremot inte att beställa på webben eller direkt i butikerna. 
  • Vi har samtidigt öppnat möjligheten för samtliga Systembolaget-butiker att ta hem drycker ur det tillfälliga sortimentet till butikens hylla. Finns en lokal efterfrågan av en dryck har butiken den möjligheten. Det här gör att drycker i Tillfälligt sortiment kan finnas på hyllan i fler butiker än vanligt. Men butikerna kan alltså inte göra beställningar åt enskilda kunder.

Mer om beställningar finns här.

Lokalt & Småskaligt påverkas inte

  • Sortimentet Lokalt & Småskaligt går att beställa på webben och i butik precis som vanligt.
  • Tidigare aviserad begränsning gäller med andra ord inte.
  • Samtliga Systembolaget-butiker har också sedan 21 mars möjligheten att ta hem drycker ur Lokalt & Småskaligt till butikens hylla. Den möjligheten finns tills vidare kvar om butiker har en lokal efterfrågan på en dryck

Webblanseringar pausas 2 april

  • Webblanseringen 26 mars sker som vanligt.
  • Kommande webblanseringar pausas tills vidare.

Mer om pausade webblanseringar

Så går det till att ta emot en hemleverans

För oss är det självklart att tänka på allas hälsa.

  • Bring-chauffören som levererar din beställning ställer ned varorna och håller avstånd till dörren.
  • Du behöver inte signera någonting.
  • Däremot kontrollerar vi alltid legitimation vid hemleverans, men det sker på avstånd. Det kan också göras genom ett fönster om det är möjligt.

Vi kan alla gemensamt hjälpa till!

Bidra genom att följa Folkhälsomyndighetens rekommendationer.

Ta hand om dig och om varandra.

Frågor och funderingar?

Har du frågor kring Systembolaget och Covid-19 finns vi här för dig.

Kontakta kundtjänst:

  • Chatta här på webbplatsen (vardag: 9-20, lördag: 9-15)
  • Ring 0771-83 83 00 (vardag: 9-17, lördag: 10-15)
  • Mejla kundtjanst@systembolaget.se
  • Ställ din fråga på Facebook