Vi bygger en ny onlinebutik. Vill du testa den redan nu? Gå till beta.systembolaget.se

Information till besökare

Hur har Systembolaget öppet vid midsommar? Här hittar du öppettiderna för just din butik.

Snabb utveckling av alkoholfritt – nu även alkoholfri sprit

Intresset för alkoholfria alternativ har ökat rekordsnabbt de senaste åren. Medan försäljningen 2012 låg på 2,4 miljoner liter visar 2018 års siffror en försäljning på drygt 3,5 miljoner liter.

– Hela branschen för alkoholfritt har vaknat till liv, konstaterar Magnus Lindblom, inköpare av alkoholfria drycker på Systembolaget. Utvecklingen gäller inte minst öl.

Intresset för alkoholfria ölsorter är större än någonsin tidigare.

– Det finns väldigt många nischade produkter. Vi ser allt från stout och varianter av IPA till fruktöl med hallonsmak. Det alkoholfria ölsortimentet är idag nästan lika brett som det ordinarie ölutbudet, säger Magnus Lindblom.

Alkoholfritt vitt vin, rosé och mousserande ökar också i popularitet, medan försäljningen av röda viner utan alkohol inte skjutit i höjden på samma sätt.

– Det har med tillverkningen att göra. När man lyfter bort alkohol ur ett rött vin försvinner även en viktig smakbärare som måste ersättas, oftast med sötma. Det är där det svåra kommer in, men processerna kommer att förbättras och utvecklas vidare, förklarar Magnus, som är säker på att det finns en efterfrågan:

– Det är helheten kunderna vill åt. Den festliga upplevelsen, att ta fram en flaska och syna etiketten… Därför, menar han, är torra och friska muster gjorda på bär ett bra och autentiskt alternativ. Men det är viktigt att de förmedlar en festkänsla snarare än att föra tankarna till frukostjuice.

Ska passa en festmiddag

Överlag är målsättningen med det alkoholfria sortimentet att kunna erbjuda drycker som passar på en festmiddag för vuxna. Systembolagets alkoholfria drycker är därför i första hand inte tänkta för barn och ungdomar.

Det alkoholfria sortimentet kan dessutom exponeras på ett annat sätt i Systembolagets butiker än de alkoholhaltiga dryckerna.

I butikerna utnyttjas också hyllornas väl synliga gavlar för att visa upp alkoholfria alternativ och det anordnas även provsmakningar av alkoholfritt, oftast med lämpligt tilltugg.

Tar alkoholfritt på allvar

En tydlig fingervisning om det ökade intresset är de alkoholfria julöl som numera är en självklarhet i sortimentet.

– Det visar att producenterna tar alkoholfritt på allvar nu.

För bara några år sedan vågade man inte satsa på alkoholfritt julöl, utan var rädd för att stå med stora lager efter helgerna. Här har en stor förändring skett och det har gått väldigt fort, säger Magnus, som understryker att Systembolaget så långt det är möjligt undviker att konkurrera med dagligvaruhandeln.

Årligen arrangeras numera också lansering av ett tiotal olika nya sorters äppelmust. Detta sker den 1 mars under former som påminner om hur viner presenteras – det handlar om ursprung, årgång och i vilka delar av landet som de olika äppelsorterna odlats.

Alkoholfria alternativ till sprit, som gin och rom, är nyheter som är på väg in i sortimentet.

– Det är många företag som håller på med utvecklingsarbete inom det här segmentet. Det kan nog bli stort i barer och på serveringar, men kanske mindre populärt i hemmiljö.

Artikeln kommer frånAlkoholrapport 2019 (pdf)

Vill du läsa fler artiklar eller beställa rapporten kan du göra det här.