Mogen grön humle ligger på en träplanka.

Ekologiskt på Systembolaget

Ekologiska drycker är populära på Systembolaget. Vi arbetar för ett brett ekologiskt utbud.

Det är inte bara i matbutiken vi i Sverige vill kunna välja eko. På Systembolaget har ekoförsäljningen gått stadigt uppåt sedan hösten 2013.

2016 ökade försäljningen med 27 procent jämfört med året innan. Det betyder att många väljer eko-certifierade drycker. 

Brett ekologiskt utbud

Vi jobbar hela tiden för att bredda det ekologiska utbudet. Tanken är att du ska kunna välja eko oavsett smak och plånbok. Vi hade drygt 700 ekologiska drycker 2011 – idag är det över 1 600.

Vi satsar på eko för att kunderna vill ha det och för att vi faktiskt har en chans att göra skillnad. Som stor inköpare frågar vi efter eko så det ska bli lättare för odlare att ställa om till ekologiskt jordbruk, något som ofta tar lite tid.

Utvecklingen av ekologiskt på Systembolaget

Vi satte för några år sedan ett mål: 2020 ska minst 10 procent av allt vi säljer vara ekologiskt (i volym räknat).

Målet nåddes 2016 då andelen ekologiskt var drygt 11,6 procent. 

Diagrammet visar utvecklingen av den ekologiska andelen på Systembolaget.

 

Som jämförelse kan sägas att den ekologiska andelen av Sveriges totala livsmedelsförsäljning var 8,7 procent (i pengar räknat), enligt branschsajten Ecoweb.

Ekologiskt vin störst    

Vin är en av de största ekologiska produkterna i livsmedelsbranschen, uppskattar Ecoweb enligt Dagens Nyheter. Nära 40 miljoner ekologiskt vin såldes på Systembolaget 2016. För öl var siffran 13,8 miljoner liter. Det är de två största ekologiska dryckeskategorierna på Systembolaget. 

Procentuellt ökade öl mest under 2016, följt av alkoholfritt, sedan vin. 

Ekologisk andel i olika dryckeskategorier, 2016 (volym)