Solsken på flaska

Vinindustrin i Australien kämpar inte bara mot torka och bränder, utan även mot likriktade viner.

Vad som på 1990-talet var en fördel i Australien har nu blivit en nackdel. Chile, Sydafrika och Nya Zeeland, för att nämna några, producerar numera också pålitliga viner, och Australiens viner sticker inte längre ut.

Enahanda viner ingen rättvis bild av Australien

En av Australiens främsta vinskribenter, Max Allen, säger å ena sidan att påståendet att australiska viner är enahanda inte ger en rättvisande bild. Det stämmer lika dåligt som påståendet att ”all amerikansk mat smakar som McDonald’s”.

– Det är lätt att vara kritisk till amerikansk matkultur, men de har fantasiska kockar och restauranger. På samma sätt fungerar vinindustrin i Australien.

Å andra sidan håller han med om att det ligger något i kritiken, men då gäller det för de kommersiella vinerna, i de lägre prisklasserna.

– Många viner som exporteras har en viss enformighet över sig. Men det man dricker på hemmaplan är mycket mer varierande. Jag skulle vilja säga att det pågår en revolution.

Stora förändringar på gång

Visst pågår det en vinrevolution i landet. Den startades på allvar 2007 då Australian Wine and Brandy Corporation, vinindustrins regeringsorgan, och Winemakers’ Federation of Australia, vinproducenternas branschförening, lade fram den nya strategi som ska gälla till 2025. Man konstaterar att Australien är känt för sina Brand Champions, varumärkesmästare, vilket man är nöjd med. Fast jobbet är inte klart förrän landet också har fått Regional Heroes, regionala hjältar. Chefen för marknadsutveckling vid Australian Wine and Brandy Corporation, Paul Henry, säger i luren från Adelaide att i en perfekt värld skulle han inte vilja höra att man pratar om australisk shiraz, utan i stället shiraz från exempelvis Hunter Valley eller Margaret River.
 
– Man får inte glömma att Australien är en gigantisk kontinent. Druvornas konsistens, vikt och fruktprofil skiljer sig åt beroende på var de växer.

Regionala hjältar ska göra Australien unikt igen

Med världens äldsta jordmån, vinmakarnas personligheter och platsen där rankorna gror ska druvorna växa sig starka och skapa grunden för de regionala hjältarna.

– Vi ska bli unika. Vi ska fokusera på platsen och folket som gör vinerna, säger Paul Henry.

När strategin för 2025 höll på att arbetas fram tog ett nätverk med familjedrivna gårdar form. Efter tre års diskussioner och möten lanserades i augusti ”Australia’s First Families of Wine”. I dagsläget är tolv familjeföretag medlemmar. Några av medlemskriterierna är att vingårdarna ska ha varit i familjens ägo sedan minst två generationer tillbaka, att gårdarna besitter ikoniska varumärken och att de drivs på ett miljövänligt sätt. Alister Purbrick, ordförande i nätverket, ger sin syn på landets vinhistoria.

– Australien har varit världsledande i att producera bra vin till bra pris, med smak av frukt och ek, eller som man även säger, solsken på flaska.

Australien mer än bara billigare viner

I mitten av 1980-talet kastade sig landet ut på vinmarknaden och vann andelar i den lägre prisklassen, utan att tänka på konsekvenserna i det långa loppet. Detta vill Purbrick och hans kollegor ändra på.

– Vi skulle vilja att kunderna uppgraderar sina vinval lite. Det behöver inte bli någon stor prisskillnad, men smaken blir mer komplex, förklarar Alister Purbrick.

För att de regionala hjältarna ska blomstra uppmanas vinproducenterna att tänka på några ledpunkter när de blickar framåt: ek är ett kärl – inte en smak; den geografiska platsen; hälsa/välmående samt gastronomi.

Mindre ek och lägre alkoholhalt - ett framgångsrecept

Ett vin som redan har tonats ner från kraftig eksmak är chardonnay. Max Allen bävade tidigare för chardonnayprovningar. Nu, fem år senare, är det ett rent nöje.

– Alkoholhalten har sänkts till runt 12 procent, ekaromen har tonats ner och vinerna är fräschare.

Foster’s Group, en av landets jättar inom vinproduktion, har gett sig in i vad de kallar för en kamp mellan sauvignon blanc från Nya Zeeland och australisk chardonnay. Sauvignon blanc från grannlandet har tagit stora marknadsandelar från australisk chardonnay på hemmaplan, och i mars förra året susade den förbi de ektrötta chardonnayvinerna.

Hela 70 procent av all sauvignon blanc som säljs i Australien är nyzeeländsk. Foster’s vill återupprätta chardonnaydruvans falnande rykte till vad det en gång var – världens bästa vitvinsdruva. En undersökning från juni 2008 visar att sauvignon blanc-drickarna tycker lika mycket om oekad, eller lätt ekfatslagrad, chardonnay som sauvignon blanc.

Nya druvor nästa steg

Nu gäller det bara att informera kunderna om förändringen och ge chardonnayflaskorna en ny skrud. Det växer bortåt 150 druvsorter i kontinentens rödbruna jord, och av dessa produceras mest vin av shiraz, cabernet sauvignon, chardonnay, merlot och semillon. Men vissa gårdar har börjat experimentera med druvor från de varmare delarna av Europa, som den blå tempranillo från Spanien och den gröna fiano från Italien. Dessa, för Australien nya, druvor kan passa bättre in i det australiska klimatet än de klassiska druvorna.

I framtiden kommer vindrickare runt om i världen att få prova australiska viner som är lättare, mer fokuserade och har lägre alkoholhalt. Från både de klassiska druvorna och nykomlingarna. Australien håller på att vända ett nytt blad i den inhemska vinboken.


Text: Ulrika Eriksson