Uruguay – litet land med stora viner

Uruguays viner är ett smultronställe för nyfikna som gillar viner med personlighet.

Uruguays viner är ett smultronställe för nyfikna som gillar viner med personlighet.

Bara 280 vingårdar

* Yta: 176 000 km² (Sveriges yta är 450 000 km²).

* Huvudstad: Montevideo med 1,3 miljoner invånare.

* Invånare: 3,4 miljoner, främst av europeiskt ursprung men med en liten andel ättlingar till slavar från 1800-talet.

* Klimat: Närheten till vattenmassorna i Atlanten och den – för sin storlek – havsliknande floden Río de la Plata mildrar klimatet från varmt till tempererat. Regelbunden nederbörd även under skördeperioden. Till skillnad från i Argentina och Chile förekommer ingen konstbevattning i Uruguay.

* Landskap: Lätt kuperade slätter med mycket bördiga kustremsor. Vingårdarna har sökt sig till näringsfattigare marker, vilket främjar vinernas karaktär.

* Vinproduktion: 95 miljoner liter per år från 280 vingårdar med 9 000 hektar. Knappt tre procent av vinet exporteras, främst till Brasilien.

* Konsumtion: 28 liter vin (och 45 kilo nötkött) per invånare och år.

 

I Uruguay finns det, precis som i grannlandet Argentina, några hundra gröna mil längs Río de la Plata och den blå Atlanten, rancher, kossor och tango. Men när det gäller vin upphör likheterna med Argentina, världens femte vinproducent. Eller, för all del, med stora vinexportören Chile.

– En enda stor vingård i Chile producerar mer vin än Uruguays 300 vinproducenter tillsammans, säger Daniel Pisano, en av bröderna bakom vingården Bodegas Pisano, grundad 1924 i Progreso av hans invandrade italienske farfar.

Liten del på export

Ändå är Bodegas Pisano med sina 15 hektar och sina färska exportframgångar betydligt större än de allra flesta vingårdar i landet. I likhet med alla andra familjeägda gårdar producerar man främst för den inhemska marknaden. Inte ens tre procent av Uruguays vinproduktion går på export.

Fernando Deicas leder en av landets största vingårdar, Juanicó, med 240 hektar. Gården grundades år 1830 på orten med samma namn och ägdes till 1979 av det statliga spritmonopolet. Då köptes den av familjen Deicas, som satsade på den då förfallna gården. Nu är Juanicó ett exempel på hur globaliseringen och ett envist kvalitetsarbete har öppnat nya marknader för det uruguayanska vinet. När Juanicó sålde sitt första vin till Europa i mitten av 1990-talet kostade en flaska fyra engelska pund. I dag säljer de viner som kostar upp till 80 pund.


– Uruguays viner är som en liten avstickare från de breda motorvägarna, ett smultronställe för den som har upptäckarglädje och gillar viner med personlighet, säger Fernando Deicas.


– Vi ligger på samma breddgrad som vindistrikten i Australien, Argentina, Chile och Sydafrika, men våra metoder, vår jordmån och storlek påminner mer om Europa än om Nya världen.

Vintraditioner från Europa

Uruguay har ärvt sina vintraditioner från sina invandrare, främst från Spanien och Italien. Fattiga och oftast dåligt utbildade bönder som sökte en framtid på landets vida och gästvänliga slätter. De tog med sig sin mat- och vinkultur – och vinplantorna.

Tannat dominerar

Bordsvinet står för över 90 procent av landets totala vinkonsumtion. Det finns troligen inget annat vinland där en enda druvsort har en sådan framträdande ställning som tannat har i Uruguay. Denna ganska okända druva, som härrör från Madiran i Frankrike, ger fylliga, sträva och mörka viner som passar utmärkt till grillat kött.

På senare år har tannat blivit Uruguays ”nationaldruva” och står för mycket uppskattade och framgångsrika kvalitetsviner, både ensam och i klassiska kombinationer med merlot eller cabernet franc och cabernet sauvignon.

Bodega Irurtia, med 350 hektar i Carmelo, är landets största vinproducent. Den i dag 75-årige Dante Irurtia började på 1960-talet att importera kloner från Frankrike och tillämpa modernare odlings- och framställningsmetoder.

30 liter vin – per person

Bodegas Irurtia har 25 olika druvsorter, och flertalet av de nästan tio miljoner liter man producerar är bordsvin i trelitersflaskor. Den genomsnittlige invånaren i Uruguay dricker nästan 30 liter vin om året, världens nionde högsta konsumtion, vilket utgör en stabil marknad. Ute i världen hittar man viner från Uruguay främst i speciella vinbutiker, delikatessaffärer eller på restaurang. Inte för att vinerna är speciellt dyra utan för att produktionen är så liten. Det är därför Irurtia, liksom andra vinproducenter i det lilla sydamerikanska landet, är tacksamma över att det finns statliga vinmonopol i världen.

– Monopolen har krav på ett mycket brett utbud, vilket gör att våra viner hittar till den breda publiken och inte bara till vinkännare, säger Irurtia.

 

Text: Erico Oller Westerberg

Denna text, ursprungligen publicerad i Systembolagets kundtidning Bolaget, återges här i något förkortat skick.

FAKTARUTA

Bara 280 vingårdar

* Yta: 176 000 km² (Sveriges yta är 450 000 km²).

* Huvudstad: Montevideo med 1,3 miljoner invånare.

* Invånare: 3,4 miljoner, främst av europeiskt ursprung men med en liten andel ättlingar till slavar från 1800-talet.

* Klimat: Närheten till vattenmassorna i Atlanten och den – för sin storlek – havsliknande floden Río de la Plata mildrar klimatet från varmt till tempererat. Regelbunden nederbörd även under skördeperioden. Till skillnad från i Argentina och Chile förekommer ingen konstbevattning i Uruguay.

* Landskap: Lätt kuperade slätter med mycket bördiga kustremsor. Vingårdarna har sökt sig till näringsfattigare marker, vilket främjar vinernas karaktär.

* Vinproduktion: 95 miljoner liter per år från 280 vingårdar med 9 000 hektar. Knappt tre procent av vinet exporteras, främst till Brasilien.

* Konsumtion: 28 liter vin (och 45 kilo nötkött) per invånare och år.