Den ljusa lagerns återkomst

Tysk öl har varit populärt i Sverige sedan medeltiden och nu håller det till och med på att bli trendigt. Ölinköpare Johan Ahlstedt spanar lager, pratar traditioner och berättar om utmaningen med att prova tyskt lageröl.

 

Volymmässigt har ljust lageröl alltid varit stort men är nu är det på väg att bli intressant även för den trendkänslige ölkonsumenten. Systembolagets ölinköpare Johan Ahlstedt förklarar varför.

– Man kan säga att vi har gått från en ytterlighet till en annan. Öl med stora smaker, som IPA och smaksatt stout, har under några år varit det trendigaste. Om man tänjer på gränserna för att göra en så bombastisk öl som möjligt är det naturligt att nästa utmaning blir att i stället göra en finstämd öl. Kunderna har blivit mer mottagliga för öl som inte är "extra allt". Man vill återvända till rötterna och där kommer lageröl i tysk stil in. 

Varför är tysk lager på väg att bli trendigt i Sverige?

– All form av kvalitetslager är inne och där är Tyskland ett föregångsland. Under den svenska ölboomen i början av 10-talet var det få svenska småbryggare som gjorde lager, som då var normen för öl. Alltså skulle den brytas med ale, syrligt och stout. 2019 har humlearomatisk IPA blivit stilbildande i vissa kretsar – och då är det dags för den normen att ifrågasättas.

På sätt och vis har vi nu gått hela varvet runt.  Mycket talar för att intresset för öl från Tyskland är på väg upp, exempelvis att bryggerier i andra länder nu fokuserar på bra lager i tysk stil. På sikt kommer det påverka intresset för öl från ursprungslandet. 

Aktuella lanseringar av tyskt lageröl

Under första halvåret 2019 lanserar Systembolaget två kända lagermärken på 33 cl-burk i fast sortiment, en dortmunder och en i internationell stil. Det kommer även helles och zwickel från två mindre bryggerier.

I små partier släpper vi helles såväl som rököl från Bamberg, modern pilsner samt ofiltrerad dunkel. Dessutom sker olika lanseringar av svensktillverkad pilsner i tysk stil.

Hur är det att ha offertprovning på pilsner från Tyskland?

– Det är svårt! Kvaliteten är alltid hög och jämn och nyansskillnaderna är små. Det gör att det inte alltid är det mest namnkunniga bryggeriets bidrag som får flest poäng i blindprovningen och köps in.

Men vill kunderna inte ha kända varumärken?

– Jo, speciellt när det gäller klassiska länder som Tyskland, Tjeckien och Storbritannien. Därför låter vi ibland kunder fälla det sista avgörandet genom att visa upp de förslag som fick högst poäng. Kundpanelen får då välja vilka av dessa som ska köpas in. Senast lät vi kunderna bestämma vilka två ölmärken som skulle lanseras på liten burk i det fasta sortimentet. Två tyska märken vann i konkurrens med franska och italienska, vilket indikerar att intresset för tysk öl är stort just nu, säger Johan Ahlstedt.

Vad är unikt med Tyskland som ölland?

– Jag skulle säga tid och tradition. De har gjort lageröl sedan 1400-talet och hunnit förfina tekniken. Det bayerska renhetspåbudet, Reinheitsgebot, förbjuder smaksättning och andra smaksättare än malt och humle. Alltså har man lärt sig behärska ingredienserna. Det kan vara en av anledningarna till att bryggeriutbildningarna i Tyskland anses vara bäst i världen.

Även sättet att dricka skiljer sig. I Tyskland dricker man lokalt på lokal.

Öl är djupt rotat i det tyska samhället. De regionala skillnaderna är stora och till skillnad från i Sverige finns det inga varumärken som är stora i hela landet. Lokalpatriotismen är stark. Det viktiga är inte att varje bryggeri har många sorter - en ljus helles, en mörk dunkel och en weissbier räcker bra i stadens ölstuga. Det är viktigare att träffas och umgås än att bocka av oprovade sorter och märken.

Är det enkelt att göra bra ljus lager?

– Tvärtom! Eftersom man inte kan gömma sig bakom rostade malttoner känns felsmaker på en gång. Ljus lager ska vara frisk och finstämd så att nyanserna från malt och humle kommer till sin rätt. Lagern är lite av ölvärldens svar på ett pinot noir-vin: Den blir inte bättre med extra allt, säger Johan Ahlstedt. 

Lagern är lite av ölvärldens svar på ett pinot noir-vin: Den blir inte bättre med extra allt.

Hur ser Systembolagets ölsortiment ut 2029?

– Det är svårt att veta vad framtidens storsäljare kommer att vara. Hur får man kärnprodukter att fastna hos konsumenten? Trycket är hårt på producenter att ständigt komma med något nyskapande. Och det gäller inte bara öl.           

Är vi ölnördar alltför fokuserade på nyheter?

– Det vill jag inte säga, nyfikenhet är alltid bra. Men vad händer med en produkt som behöver några års utveckling för att bli riktigt bra? Det är svårare att bygga upp en sådan öl idag. Många som nyligen blivit intresserade av öl vill prova allt för att lära sig men det behövs också några trygga klassiker som alltid håller. En nyskapande produkt blir mindre intressant om det inte finns något att ta avstamp ifrån. Modernt och traditionellt ger en bra mix.

  • Sverige har importerat tysk öl och humle sedan 1400-talet. Många bryggmästare flyttade även från Tyskland till Sverige.
  • När den svenska ölindustrin växte fram i mitten av 1800-talet var det tysk lager som gällde. I Stockholm anlades exempelvis Tyska bryggeriet, Hamburger bryggeriet och Münchens bryggeri.