Mätare öltillverkning

Har humletrenden surnat?

Suröl, IPA eller traditionell lager? Vad är det trendigaste trendiga inom öl just nu? Vi samlade tre av våra ölexperter för att få svar. Det gick sådär.

SA=Staffan Adin, inköpare 
JA=Johan Ahlstedt, inköpare
MK= Märta Kuylenstierna, kategorichef

Vad är trendernas trend just nu?
SA: Det beror på hur man definierar ordet trend. Är det vad de 50 mest nischade i landet testar innan de hoppar på nästa våg – eller är det bredare än så?
MK: Man brukar ju skilja på trend som i en långsiktig förändring och på ”fads”. Till exempel är ju IPA en tydlig trend medan sur-IPA kanske mer är en fad, alltså mer kortlivad. 
JA: Ofta är det många trender och mottrender som pågår samtidigt. Försäljningstrender finns ju, men att definiera vad som är hett och inte är på ett sätt onödigt. Smak är ju något subjektivt. Ska vi verkligen mata det ängsliga trendtrollet?
MK: Det är ju det många är nyfikna på! 
SA: Om vi ska spå trender kan man tänka ”vad är den nya IPAn”?

 

Märta Kuylenstierna, Staffan Adin och Johan Ahlstedt.


Så vad är nästa IPA? Suröl med bär?
MK: Nja, kanske inte i försäljningsvolym. 
SA: Säg inte det. Många suröl har låg alkoholhalt, tilltalar en publik som dricker cider i dag och är alltså gränsöverskridande genom att locka både öldrickare och andra. Om den paketeras rätt och har rätt pris kan det mycket väl bli nästa IPA-våg.
MK: Jo, volymerna på suröl skulle kunna bli betydligt större men än så länge är det långt ifrån de volymer vi ser på IPA. 
JA: Men trend behöver inte definieras av volym. Nånting kan vara väldigt smalt och ändå trendigt.

Så vi konstaterar att suröl är trendigt?
MK: Ja, trenden är tydlig men volymerna är fortfarande små.
JA: Många konsumenter som inte druckit öl alls tidigare går nu direkt på surölen.

IPA:n då? Är dess tid på trendhimlen förbi?
JA: Nej, men jag kan tänka mig att de som har druckit och testat mycket IPA nu söker det rena och enkla och går tillbaka till traditionell lager. Samtidigt finns det många som snart kommer haka på IPA. Det är nu den breda massan kommer. 
SA: Instämmer. Om vi tittar på andelen öldrickare som har anammat IPA i Sverige kontra i USA finns det stor tillväxtpotential här. Det är nu humletrenden kommer ta fart på riktigt. Det syns inte minst i att det kommer ut allt fler lågprisvarianter på marknaden. Genom det kan IPA:n nå nya målgrupper. Även i bryggerikretsar är det humle man pratar om. Att få tag i bra humle är lite av en helig graal i Sverige.
MK: IPA-trenden har bara har börjat. Det kommer dessutom nya varianter hela tiden, nu senast NEIPA (New England IPA), till exempel.

Så IPA-trenden består, men tillbaka till det traditionella är också en trend säger ni?
SA: Så är det. Traditionell lager, till exempel tysk pilsner, är kreddigt. Om man vill visa att man hänger med kan man alltid droppa några namn på tyska bryggerier från Franken och Bayern.
JA: Många konsumenter väljer att gå tillbaka till det mer subtila och nedtonade.

Tvärtom då? Finns det ölstilar som just nu inte är trendiga?
SA: Mörk lager.
MK: Nä, jag kan inte komma på någon.
SA: Skulle du beskriva mörk lager som trendig?
MK: Det är en av få ölstilar som backar försäljningsmässigt, så om det är definitionen av otrendig är mörk lager just nu inte trendigt. Men allt går i cykler.

Någon nämnde att dagens konsumenter är mer medvetna om vad de köper och varför. Hur märks det?
MK: Jag tror att allt färre slentrianmässigt beställer en stor stark. Fler reflekterar mer kring vilken typ av öl de dricker, stil, bryggeri, alkoholhalt, val av förpackning och så vidare.


Märta Kuylenstierna, Staffan Adin och Johan Ahlstedt.

 

Är ekologiskt en trend?
MK: Absolut, men det blir mer och mer något folk bara gör, på samma sätt som man väljer ekomjölk i livsmedelsbutiken. Man tänker inte på det som en trend. Samma sak gäller burk. Allt fler väljer burk – men kanske inte i första hand för miljöns skull utan för att det är bekvämt och för att det finns ett bra utbud.

Burk, varför det?
MK: Burk står för både kvalitet och bekvämlighet. Den bevarar smaken bättre, den är lättare att bära hem än glasflaskor och dessutom är burk bättre för miljön eftersom det går åt betydligt mindre energi för att tillverka aluminiumburkar än glasflaskor. Nu finns det dessutom möjlighet för små bryggerier att tappa på burk. Tidigare har bara stora bryggerier kunnat göra det.
SA: För den som tänker på miljön blir också transportfrågan viktig. I ivern att testa nytt beställer många en flaska hit och en flaska dit och allt måste vara nytt nytt nytt. Hur hållbart är det? Jag tror trenden kommer svänga mot att hålla sig till det lokala som finns i butik. Att dricka lokalt producerad öl är en global trend.

Importen kommer minska?
SA: Ja. Sannolikt är det så att storhetstiden för importölen kan vara passerad. Det finns så många näraliggande bryggerier som gör den typen av stilar med hög kvalitet att import inte behövs. Om vi tittar i kristallkulan kommer andelen importerad öl minska – i vart fall när det gäller ölstilar som är beroende av färskhet.
JA: Instämmer. Se på det moderna hantverksölet. Ordet craft beer har i mångt och mycket blivit synonymt med mycket humle och extra allt. Sådan typ av öl – som inte har en tydlig geografisk hemvist – kan mycket väl få stryka på foten ur ett importperspektiv eftersom det då är produkten och inte ursprunget som är det primära för kunden. I de klassiska stilarna däremot är ursprungen mer intressanta. För en kund som vill ha klassisk brittisk pub-ale är ursprunget inte utbytbart: kunden vill ha det som man upplever är unikt.

Vad spelar trenderna för roll egentligen?
SA: Ingen. Det viktiga är väl att få njuta av något man tycker är gott utan att någon tycker det är dumt.
JA: Precis! Ölkulturen är inkluderande och essensen i att gå ut och ta en öl är att man umgås – det är det som är kärnan. Blir det för trendängsligt blir det för mycket fokus på drycken i stället för på umgänget. Det är därför jag inte riktigt gillar att lägga för stor vikt vid trender. Man ska dricka det man tycker om!
SA: Öl har alltid haft en viktig social funktion och fortfarande handlar öl mycket om att dela med sig. Äta och dricka tillsammans. Där finns det ändå utrymme för trender tycker jag – att sitta runt bordet och prata om det nya man dricker.

Vad har vi kommit fram till egentligen: Vad ska man dricka om man vill vara trendig?
MK: Svensk pilsner från lokalt bryggeri på burk.
SA: Klassisk tysk pilsner på stor flaska.
JA: Lokalt bryggt, gärna från kran på restaurang tillsammans med goda vänner.
MK: Ja, bra sagt!

Drick vad du vill, helt enkelt.

Apropå trender…

Nordens äldsta fynd av öl? 1921 gjordes en utgrävning av en bronsåldersgrav i Danmark. I den fanns inte bara kvarlevor av den så kallade Egtvedpigen, som dog 1370 före kristus, utan även – i en hink av bark intill henne - fällning av öl. Analysen visade att den med största sannolikhet var syrlig och smaksatt med honung och tranbär…