Juni: ”Varje lansering är en speciell känsla”

– Nyheterna i det ordinarie sortimentet är de varor vi lägger mest kraft och resurser på, och självklart är vi nyfikna på hur kunderna tar emot dem.

Det säger Ulf Sjödin, sortimentschef på Systembolaget.

Planeringen för juni månads nyheter började för mer än ett år sedan. Sedan dess har offertförfrågningar gått ut, offertprover kommit in och mängder av blindprovningar gjorts. Konkurrensen är hård. Ibland provas 100 viner innan en vinnare väljs. Den dryck som bäst motsvarar smakbeskrivningen i offertförfrågan köps in.

– Därefter följer flera steg av kvalitetskontroll och labbanalyser för att vi ska vara helt säkra på att det som flera månader senare kommer ut i butik är precis så bra som det prov som skickats in till blindprovningen, säger Ulf Sjödin.

Bland de omkring 70 nyheter som lanseras den 1 juni finns bland annat:

Vitt vin

Här ser vi två nya ursprungsländer. Från Kroatien kommer ett vin gjort på druvsorten grasevina. Från Libanon har vi tidigare mest sett rött vin, men denna gång kommer ett vitt gjort på en blandning av sauvignon blanc, viognier, muscat och chardonnay.

Rött vin

Merlot är en druvsort som kan tyckas lite förbisedd, ofta hänvisad till att spela andrafiolen i druvblandningar. Bland Systembolagets kunder är det dock den fjärde mest populära druvan. Hittills har det inte funnits särskilt många rena merlotviner i sortimentet, men nu lanseras två: ett från Sydafrika och ett från Kalifornien.

Mousserande vin

Fram till nu har segmentet sött mousserande vin saknat ett ekologiskt alternativ, men nu finns ett sådant: en muscat från Argentina, dessutom Fairtrade-certifierad.

Rosévin

Flera av nyheterna är från klassiska roséområden som hittills inte funnits representerade i vårt ordinarie sortimentet, till exempel Bandol i Frankrike och Navarra i Spanien.

Öl

På ölsidan lanseras nu hantverksmässigt producerad öl tappad på burk.
– Burk bevarar humlearomen bättre. I USA görs mycket av den bästa ölen på burk. Även när man går in på en bar i USA blir det allt vanligare att man får en burk i handen. Det blir ett slags identitetsskapande och något att prata om. Alla ser vad du dricker, till skillnad från när alla sitter med var sitt glas öl, säger Ulf Sjödin och fortsätter:

– Att burk är en bra förpackning är ingen ny kunskap, tvärtom, men för små bryggare är tappning på burk en alldeles för stor investering. Men i takt med att förpackningstekniken går framåt blir det nu vanligare med ambulerande buteljeringsfabriker inhysta i lastbilar. Det ger nya möjligheter.

Cider och blanddrycker

Nu finns det bland annat två ekologiska cider på burk i sortimentet. 
– Burk är en mer miljövänlig förpackning än engångsglas och dessutom den förpackning som efterfrågas mest just nu inom cider.

Sprit

Över 40 procent av all gin i Systembolagets sortiment säljs under sommaren. Just nu syns två trender: konservativt eller mer experimenterande.
– I juni månads lansering finns en nästan onödigt traditionell, sötare och fylligare, gin och en nästan onödigt modern roségin. Roségin har på kort tid blivit populärt framför allt i England och Spanien.

Apertif & Dessert

Här ser vi bland annat en ekologisk rosésangria.

Alkoholfritt

Bland flera nyheter finns till exempel ett alkoholfritt mousserande alternativ som påminner om prosecco i stilen, samt säsongsprodukter som alkoholfri rosé.