Se nya drycker 3 veckor före lansering. Gå till beta.systembolaget.se

Information till besökare

Vi har stängt chatten pga tekniska problem!

Så här fungerar en webblansering

Här nedan har vi sammanställt viktig information om våra webblanseringar.

Logga in/skapa konto

För att boka en webblansering behöver du registrera ett konto hos oss. Om du har ett konto, så behöver du bara logga in. Det gör du högst upp på sidan Logga in.

Bokaknappen blir grön

Bokningen öppnar ett visst datum och vid ett visst klockslag – bokaknappen blir då grön.

Först till kvarn gäller

Det innebär att de som hinner boka först (klickar på den gröna boka-knappen) får sina bokningar. Står det exempelvis i raden för vara Chateau X: "3 bokade", så har du lyckats boka tre av den varan.

Köplats

När lagersaldot är noll kan man stå i kö för denna varan. Boka-knappen blir en kö-knapp. När även köplatserna är slut markeras varan som Fullbokad (se även Vanliga frågor nedan).

Kvotering

Det innebär att det finns ett max antal som du kan boka. I kvoteringen räknas även köplatserna in.

Bekräfta din bokning

Du måste bekräfta dina bokningar innan bokningen stänger för att den ska bli en beställning och du ska få dina varor.

Logga in i god tid

Då många kunder väntas använda bokningsfunktionen samtidigt, är bra att logga in i god tid innan lanseringen startar.

Vanliga frågor

Hur vet jag att jag lyckats boka några flaskor?

Du uppdateras på Mina sidor när webblanseringen har avslutats. Först måste du bekräfta din bokning.

Hur lång tid har jag på mig att bekräfta min bokning?

Du har fram tills webblanseringen stänger, kl 23.59 på aktuellt slutdatum, att bekräfta din bokning.

Vad betyder knappen köa i bokningsfunktionen?

Det kan hända att inte alla bokningar hämtas ut. Dessa fördelas då vidare till nästa som står i kön.

Hur många köplatser är kopplat till varje vara?

Antalet köplatser är 50 procent av antalet inköpta flaskor. Exempelvis 100 inköpta x 0,5 = 50 köplatser. Köplatserna är alltid minst 5 st.

Om inte alla varor bokas, vad händer då?

En vecka från sista bokningsdag kan dryckerna beställas på systembolaget.se. Resterande flaskor är fria för alla våra butiker att ta hem efter en vecka.

Kontrollerar ni att automatiserade datorprogram inte bokar allt?

Vi kontrollerar alltid att tjänsten inte missbrukats. Detta sker efter att bokningarna genomförts, men innan beställningarna skapas hos oss.

Vad händer om någon missbrukar tjänsten?

Om ett användarkonto eller vår webbplats i övrigt används på ett sätt som inte är tillåtet enligt våra Allmänna Villkor, kan vi annullera en bokning och/eller stänga av aktuellt användarkonto.

 

Allmänna villkor
Våra Allmänna villkor gäller vid webblansering och genom din användning av Systembolagets webbplats accepterar du dessa villkor. Då vi tillämpar kvotering vid webblansering ber vi dig särskilt notera att endast ett användarkonto per person får skapas, och användarkonto får inte heller registreras för annans räkning. Det är inte tillåtet att använda tekniska lösningar eller automatiska verktyg (som exempelvis s.k. agenter, robotar och ”click scripts/bots) för att göra bokningar.

Om du är osäker på vilka regler och villkor som gäller vid webblansering är du alltid välkommen att kontakta vår kundtjänst via mejl: kundtjanst@systembolaget.se eller telefon: 0771 - 83 83 00

Tillbaka till Webblanseringen