Prova olika öltyper

Så tycker producenterna

Enklare införsäljning, större möjlighet att nå ut och en bra bas för att testa sig fram till vad kunderna vill ha. Så säger producenterna själva om Systembolagets modell för hantverksmässiga lokala produkter.

"Från på skoj till riktig business"

Håkan Nilsson, bryggare, Remmarlövs Gårdsbryggeri, Remmarlöv:

Hur har utvecklingen sett ut?
- Vi har dubblat vår kapacitet, vilket har sin förklaring i att en av våra produkter har kvalat in i det fasta sortimentet och kommer att finnas tillgänglig i över 300 butiker. Med andra ord har något vi tänkte att vi skulle syssla med mest på skoj vuxit till att bli en riktig business.

Hur tror du att dina konkurrensförutsättningar hade sett ut på en marknad där du inte haft Systembolaget som partner?
- Införsäljningsprocessen hade varit mycket tyngre och det hade varit svårare att ta sig in hos enskilda aktörer. På Systembolaget får man tillgång till en organisation som styr allt centralt. I stället för att övertyga tio handlare lokalt så är det bara en part, vilket underlättar.

"Bättre än det som var innan"

Murat Sofrakis, vinproducent, Vingården i Klagshamn, strax utanför Malmö:

Hur har det lokala och småskaliga sortimentet påverkat er verksamhet?
- Det är bättre än det som var innan. Tidigare var försäljningsmöjligheterna för vingårdar som oss mycket små. Nu är möjligheterna större, vilket är ett steg i rätt riktning.

Hur ser du på möjligheterna att konkurrera?
- Det är förstås en annan värld för oss i Sverige än för andra vinproducenter när man inte kan sälja direkt till kunderna. Men i ärlighetens namn så lägger jag inte så himla mycket energi på att tänka på det där.

Tycker du att modellen är konkurrensneutral?
- Allt ska ju utvärderas gentemot en likvärdig produkt. Men det är inte lätt att jämföra. I mitt fall är det ju så svårt med de Systembolags-butiker som inte har vin i vår prisklass, helt enkelt eftersom de vet att deras kunder inte köper vin för de pengarna. Då blir det svårt att tala om konkurrensneutralitet. Sedan får jag nog medge att Systembolaget känner sina kunder, de har ofta rätt.

Ett sätt att nå ut i större bredd

Jonny Warg, bryggare, Barlingbo bryggeri, ett par mil utanför Visby:

Hur påverkas dina förutsättningar att kunna konkurrera på marknaden med Systembolaget som partner?
- Givetvis är det jättebra att man får synas i samma sortiment som andra större varor i butikerna. Samtidigt är det viktigt att komma ihåg att vi mindre producenter just nu är mer populära än en del av de större varorna, vilket ger ett omvänt förhållande. Det ena utesluter inte det andra – tack vare utbudet av stora och små producenter så drar vi gemensamt intresset hos kunderna.

Hur hade det sett ut för dig utan Lokalt och småskaligt?
– Systembolagets modell för Lokalt och småskaligt har varit oerhört viktigt för oss då det nästan inte finns något annat sätt att komma ut på någon större bredd. Vi säljer just nu över 15 000 flaskor i veckan, vilket inte hade gått utan den modellen.

– Dessutom har vi i det lokala och småskaliga sortimentet en väldigt bra bas där vi kan experimentera kring vad som fungerar för kunden för att på så sätt förhoppningsvis kunna ta oss in i det fasta sortimentet. Det är väldigt utvecklande och spännande att kunna få arbeta med att försöka hitta en produkt som vi kan expandera kring och som vi så småningom hoppas kunna lansera över hela landet.

Läs mer om sortimentet Lokalt och småskaligt