Person förbereder sig för att ta tag i träningsredakspet kettlebell.

Alkohol och styrketräning

Förmågan att bygga muskler försämras av öl, vin och sprit. Men det finns andra typer av träning som påverkas både mer och mindre. Vilka det är kan överraska.

GIH-forskaren Mikael Mattsson förklarar att alkohol påverkar kroppens förmåga att bygga muskler.

Kroppen använder hormoner som testosteron och tillväxthormoner för att bygga muskler, och nivåerna av dessa hormoner sänks av alkohol.

– Det är inte så att förmågan försvinner helt, men den blir sämre, säger Mikael Mattsson.

Mängden har betydelse

Hur mycket alkohol en person konsumerar har betydelse.

Små mängder påverkar inte mycket, medan stora mängder ger större försämring och därmed växer inte muskler och styrkan lika mycket.

– Så är man intresserad av att bli så stor och stark som möjligt så ska man kanske minimera eller till och med eliminera alkoholintaget, säger Mikael Mattsson.

Sporter som påverkas mest av alkohol

Styrketräning verkar inte vara det som påverkas mest eller minst av alkohol. Så vad påverkas mest av alkohol? Om minst?

Allra mest påverkar alkohol saker som precision, koordination och balans, både när vi har alkohol i kroppen och när vi har druckit lite för mycket men är ”gröna” igen.

Sporter som kräver mycket av oss i form av den här förmågan – av hjärnan helt enkelt – är de som försämras mest av alkohol. Till exempel lagbollspel.

– I lagbollspel, där man måste ta in många inryck och fatta många beslut, kommer påverkan att vara stor. Allvarligast är antagligen att skaderisken ökar markant, och i lagbollspel kan man ju riskera att skada både sig själv, medspelare och motspelare, säger Mikael Mattsson.

Att spela fotboll, innebandy eller liknande är inte det bästa valet om huvudet känns lite tyngre än normalt.

Konditionen påverkas minst av alkohol

Då är det bättre att välja en konditionsidrott.

Ett pass längdskidåkning eller en joggingtur kan visserligen kännas jobbigare än vanligt, precis som när du är trött, men du riskerar inte att skada andra eller dig själv på samma sätt. Du bestämmer också takten själv.

– Prestationsförmågan minskar någon procent och skaderisken är låg, säger Mikael Mattsson.