Trött kille vilar sig efter träning genom att ligga på mage på golvet i ett gym, han stödjer pannan mot ena armen.

Träna bakfull

Är du fullt frisk kan du träna bakfull – det tycks exempelvis inte vara farligt för hjärtat. Men skaderisken är högre. Det säger GIH-forskaren Örjan Ekblom.

Är du bakfull kan träningspasset nog kännas jobbigare än vanligt – blev det mycket dagen innan kanske du inte ens orkar träna.

Det är synd om alkohol blir en ursäkt för att inte träna, menar Örjan Ekblom.

– Då är det bättre att ställa in bakfyllan, säger han.

För hälsan är det aldrig bra att bli bakfull. Men ur träningssynpunkt är det bättre att träna bakfull än att inte träna alls.

Det kan få dig att må bättre och träningen ger resultat, även om träningseffekten kan vara sämre dagen efter, lite beroende på vad du tränar.

Ökad skaderisk den stora faran

En idé kan vara att vänta några timmar till eftermiddagen med passet, till dess att kroppen börjar kännas okej.

Det tycks inte vara farligt att träna bakfull för fullt friska personer. Örjan Ekblom berättar att många frågar om hjärtat, men vetenskapen har inte sett några sådana tecken.

Den stora faran för friska personer är istället en ökad skaderisk.

Läs mer om bakfylla