En glad träningsprofil, Louisa "Lofsan" Sandström, gör armhävningar.

Lofsans bästa tips för ett hälsosamt liv

”Alla vet att de ska träna regelbundet, äta fem gånger per dag och dricka måttligt med alkohol. Ändå är det svårt att få till i praktiken.” Det säger träningsprofilen Lovisa ”Lofsan” Sandström. Här är hennes bästa tips för att gå från ord till handling.

”Lofsan” är träningsexpert i TV4, bloggare och författare. Hon skriver i tidningar, är personlig tränare, kostrådgivare, utbildad idrottslärare och har läst idrottspsykologi. Med företaget Lofsangruppen erbjuder hon PT-hjälp på nätet från ett stall av personliga tränare.

Tips 1 av 3 för långsiktig hälsa

Fokusera på positivt beteende:
”Varje dag lyfta fram tre saker som jag har gjort bra och är stolt över.”

Det finns två huvudgrupper av klienter som vill ha hennes hjälp.

Prestationsinriktade, kunniga personer med höga krav som är stränga mot sig själva.

Och de som är tvärtom, nästan handlingsförlamade av att inte veta var de ska börja för att uppnå sitt hälsosammare liv.

– Gemensamt för de här två grupperna är att de ofta har ett allt eller inget-tänk, att det är svart eller vitt, och man jobbar ofta med belöning och straff när det gäller kost och träning, säger Lofsan i filmen här nedan.

Det är inte en långsiktig väg. Man skulle kunna säga att förbud är förbjudet i Lofsans värld. Till exempel har hon stött på de som inte ska äta socker eller dricka alkohol på 100 dagar.

– Det funkar inte så. Jag tror det är bättre att fokusera på vad vi ska göra. Istället för att ha den där chokladbiten i huvudet som du inte får äta, tänk på din favoritfrukt eller något extra gott mellanmål som du faktiskt ska äta på eftermiddagen.

Tips 2 av 3 för långsiktig hälsa

Välj energi: ”När jag äter ska jag få energi och när jag tränar ska det ge mig energi så jag orkar resten av dagen. Och att omge mig av vänner och relationer som ger energi och inte bara tar energi.”

Vin, öl, drinkar och god mat är en del av hennes klienters liv. Så får det också vara, men Lofsan försöker få dem att se helheten i hälsopusslet.

– Man räknar kalorier måndag till torsdag och så tror man att det man äter och dricker på fredagen efter klockan fem inte skulle räknas. Men alkohol innehåller kalorier och vi vet att människor som druckit alkohol äter både mer och onyttigare än vad de skulle ha gjort om de inte druckit. Och har man som mål med sin träning att gå ned i vikt, bygga muskelmassa eller prestera bättre, kan man inte äta onyttigt flera dagar i veckan.

– Självklart ska man njuta av livet, det är inte det jag menar, men jag tror att en vanlig orsak till att människor inte når sina mål när det handlar om kost, träning och hälsa handlar om att man omedvetet lurar sig själv. Man tror att man lever mycket mer hälsosamt än vad man faktiskt gör.

Tips 3 av 3 för långsiktig hälsa

Etablera bara en ny vana i taget: ”Det är så lätt att gå ’all in’ och vilja ändra allt på en gång. Jag tror på att göra minsta möjliga förändring som ger största möjliga utdelning. Istället för att göra all förändring på en gång och därmed öka risken för att misslyckas är det mycket roligare att lyckas.”