Lugn och avslappnad tjej som yogar.

”Träning skapar en positiv spiral”

Inyang Eyoma Bergenstråle hjälper människor som vill hitta en sundare livsstil. Hon ser att många klienter som börjar träna eller ökar på sin träning också förändrar andra vanor. Här är hennes bästa tips för att skapa goda vanor som håller.

Hon är nutritionist, certifierad coach och hållbarhetsstrateg. Inyang Eyoma Bergenstråle på Workwell har bland annat arbetat som näringsrådgivare åt Riksidrottsförbundet, med elit- och breddidrott. Hon hjälper även privatpersoner som vill leva hälsosammare.

Träning är en sak som ofta dyker upp i samtalen med klienterna och där finns ett mönster, berättar hon.

– När de börjar träna eller öka sin träningsdos, börjar de även äta hälsosammare, de slutar röka, dricker mindre alkohol. Det här sker allt eftersom att träning blir till en vana, man kan säga att träningen skapar en positiv spiral, säger Inyang Eyoma Bergenstråle.

Träning blir alltså som en start för andra sunda vanor, vilket får ytterligare positiva följder för hälsan. Det gäller inte alla, men många. Det handlar inte heller om att helt sluta äta och dricka gott, utan om att anpassa sina vanor.

– Ska de träna på lördagen, dricker de ett glas mindre på fredagskvällen för att känna sig mer utvilade, starka och redo för träningspasset dagen därpå, säger Inyang Eyoma Bergenstråle.

3 tips för en sund livsstil

  • Ät hälsosamt.
  • Integrera motion i livet. Träning är bra för så mycket.
  • Gör mer av sådant som ger dig energi, mening och glädje. Det är bra för den mentala hälsan.

Så skapar du goda vanor som håller i längden

En närbesläktad fråga är hur man får till bra vanor som håller i längden.

Inyang Eyoma Bergenstråle har ett recept: Inga förbud, rimlig ambitionsnivå, små steg, skapa rutiner och var beredd på att hålla ut ett tag innan autopiloten gör att det går automatiskt.

Under resans gång mot nya, goda vanor har Inyang Eyoma Bergenstråle ytterligare ett tips: Klappa dig själv på axeln. Du är på god väg att nå din målsättning.

66 dagar

Genomsnittstiden för att skapa en ny vana, enligt psykologen Phillippa Lallys forskning. Det tar mellan 18 och 254 dagar beroende på hur stor förändring det handlar om.