Sober October

En vit månad i oktober, Sober October, har blivit trendigt i England och Australien. Sverige hakar på och alkoholfritt blir allt populärare på Systembolaget.

Sober October är stora kampanjer i Australien och England. I Sverige startade det i Skellefteå 2012 av mediehuset Norran.

Sober October handlar inte om att vi ska sluta dricka öl, vin och drinkar. Tanken är att få igång samtal runt matbordet och i fikarummet om våra vanor. Är alkohol ett vanligt inslag när vi träffar andra? Har ”ta en öl eller ett glas vin” blivit samma sak som att ”ta en fika”? Är öl och vin ett självklart inslag vid after work, firande på jobbet och på middagar?

Många vill ha en hälsosam livsstil

Att alkoholfritt ligger i tiden är det igen tvekan om. Det syns inte minst i Systembolagets försäljning, där alkoholfritt har skjutit i höjden.

Trenden har förmodligen flera förklaringar: Många vill i dag ha en hälsosam livsstil med träning och sunda kostvanor. Kvaliteten på de alkoholfria dryckerna har höjts och passar bra till mat. Många är genuint tillverkade, vilket också ligger i tiden.

Här är några alkoholfria drycker

Öl: Fler sorter dyker upp, både på Systembolaget och i mataffärer.
Muster gjorda på mörka bär: Med syra och tanniner är det drycker som gör sig bäst med mat. Passar till rätter med nötkött, vilt och mustiga grytor. Samma användningsområde som rött vin.
Äppelmust och cider: Passar till mycket och man kan tänka att det är samma användningsområde som vitt vin. Även bra till buffé och ost.

Mer om Sober October