Ett syskonpar lutar huvudena mot varandra och ser glada ut.

Syskonkärlek är att inte köpa ut

Storasyskon är förebilder som påverkar sina småsyskons liv och val. Många småsyskon ber sina storasyskon köpa ut - det är ett av de vanligaste sätten att få tag i alkohol - och de som köper ut gör det ofta för att de tror att småsyskonet annars skulle få tag i alkohol från okända.

Syskonkärlek är vackert. Stora och små åldersskillnader överbryggas av starka band, där syskon finns för varandra för skoj eller när livet känns jobbigt.

För småsyskon är en storebror eller storasyster ofta en förebild, visar en undersökning som TNS-Sifo gjort på uppdrag av Systembolaget.

Sex av tio småsyskon säger att deras storasyskon påverkar deras val i livet.

Åt andra hållet tror åtta av tio storasyskon att deras värderingar och handlingar påverkar deras yngre syskon.

41 procent, det vill säga fyra av tio, småsyskon ber någon gång ett storasyskon om alkohol. Många gånger får de ett ja till svar. Lika många säger också att de har druckit alkohol tillsammans med ett äldre syskon när de var under 18 år.

Det här stämmer väl överens med resultat från CANs årliga undersökning ”Skolelevers drogvanor". Den visar att den vanligaste langaren är unga personer som den underåriga känner - storasyskon, äldre kompisar och äldre pojk- och flickvänner.

Många köper ut för att vara schyssta eller tror att deras yngre syskon annars skaffar alkohol från annat håll. Sifo-siffror visar att hälften i åldern 20-27 år tror att langning mellan syskon sker för att undvika att okända vuxna köper ut. Tre av tio är oroliga för att det ska ske. 

Men majoriteten av 16-åringarna, 58 procent, skulle inte skaffa alkohol om de inte fick den från någon de känner, visar en undersökning från Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, CAN.

- De som köper ut drivs ofta av omtanke, men den är baserad på en missuppfattning. Majoriteten av tonåringarna skulle avstå helt från alkohol om de inte får den från någon närstående, säger Systembolagets vd Magdalena Gerger.

Trots oro för småsyskon och andra yngre, köper en del unga vuxna ut. 

Många unga vuxna minns hur alkohol påverkar eller påverkat dem.

Tre av fyra har skämts eller ångrat saker som hänt på fyllan. Hälften säger också att de förskönat saker efteråt.