Information till besökare

29 april är våra butiker öppna som en vanlig lördag, men lokala avvikelser finns. Måndag 1 maj är alla våra butiker stängda. Se öppettiderna för din butik

Bli leverantör till Systembolaget

Små bryggerier, multinationella företag och importörer med olika inriktning – Systembolagets cirka 1 000 leverantörer erbjuder drycker från omkring 5 000 producenter från världens alla hörn. Vill ditt företag också bli leverantör? Då ska du läsa den här steg-för-steg-guiden.

Att bli leverantör kräver lite arbete, tid och några beviljade tillstånd. Det är inte alltför krångligt och hjälp finns att få.

Bilda företag med F-skatt och moms

Du måste ha en firma av något slag. Om du inte redan har det, kan du läsa om olika företagsformer och registrera firma på skatteverket.se.

Företaget måste ha F-skattsedel och momsregistreringsnummer. Det ansöker du om hos Skatteverket.

Skaffa nödvändiga tillstånd hos myndigheter

Ditt företag måste också ha tillstånd för att få handla med alkohol. Tillståndet får företaget genom att godkännas som upplagshavare eller genom att registreras som varumottagare. Blanketter finns på skatteverket.se.

Vid frågor, kontakta Skatteverket i Ludvika. 

Om du endast handlar med alkoholfria drycker behöver ditt företag inget av tillstånden.



Ditt företag måste också registreras som livsmedelsanläggning. Registreringen görs på ett av två sätt, beroende på företagets inriktning:

  • Hos kommunens miljö- och hälsoskyddskontor om ni ska tillverka öl eller importera alkoholhaltiga drycker.
  • Hos Livsmedelsverket om ni ska tillverka vin eller sprit.

Livsmedelsverket har mer information.

Dags att kontakta Systembolaget

Nu är du snart redo för att ansöka om att bli leverantör till Systembolaget. När du kontaktar oss behöver du ha följande saker klara:

  • Kopior på intygen och tillstånden som har beskrivits ovan under 2-4:
    - F-skatt
    - Momsregistreringsnummer
    - Tillstånd för att få handla med alkohol (godkänd upplagshavare eller registrerad varumottagare)
    - Registreringsbevis som livsmedelsanläggning (Miljö- och hälsoskyddskontoret eller Livsmedelsverket).
  • Kontaktuppgifter: e-postadress och telefonnummer.
  • En kortfattad beskrivning av er verksamhet: Här ska framgå om ni tillverkar och/eller importerar drycker. Ange också vilka typer av drycker ni tillverkar och/eller importerar, till exempel öl eller vin.
  • En kortfattad beskrivning av hur ni tänkt att era drycker ska distribueras till Systembolagets butiker: Ni ansvarar för att dryckerna kommer till butikerna. De flesta leverantörer löser detta genom att anlita ett distributionsföretag, andra gör det i egen regi. Din plan för att lösa logistiken behöver bara beskrivas övergripande och logistiklösningen går att ändra.

Du mejlar allt detta till inkopssupport@systembolaget.se.
Vid frågor kan du mejla samma adress. Vi brukar kunna svara inom två dagar.



Vi tittar igenom dokumenten och beskrivningarna. Vid frågor eller behov av kompletteringar så kontaktar vi dig. Handläggningstiden är upp till fem arbetsdagar om mejlet är komplett.


Du får ett mejl med inloggningsuppgifter till Leverantörsportalen, den plats där leverantörer och Systembolaget kommunicerar. Observera att du ännu inte är godkänd som leverantör. I mejlet finns också information om punkterna under 8.

Logga in på Leverantörsportalen. Där ska du göra följande:

  • Genomföra en e-utbildning för blivande leverantörer. Du får en kod som bevis på att du genomfört utbildningen.
  • Läsa Systembolagets inköpsvillkor.
  • Fylla i blanketten Leverantörsuppgifter till Systembolaget. Här ska du bland annat:

    - Ange ett så kallat GLN-nummer (används som företagsidentifikation vid ordrar och fakturor). Du ansluter dig via gs1.se. GLN-nummer är avgiftsbelagda.

    - Visa att du är ansluten till en eller flera företag som hanterar förpackningar: Svensk glasåtervinning för glasförpackningar, Returpack för förpackningar med pant, FTI eller TMR för förpackningar i kartong. Vilken/vilka beror på förpackning för era drycker. Du ansluter själv ditt företag direkt till företagen. 

    - Intyga att du har tagit del av och ställer dig bakom den uppförandekod från Business Sustainability Compliance Initiative, BSCI, som Systembolaget är ansluten till. BSCI är en organisation som arbetar för hållbara leveranskedjor och ansvarsfullt företagande i hela världen. Uppförandekoden finns via en länk i Leverantörsportalen. 

Du mejlar den ifyllda blanketten Leverantörsuppgifter till Systembolaget och koden från e-utbildningen (första punkten ovan) till inkopssupport@systembolaget.se

Från och med den 1 september 2017 behöver du ha ett abonnemang hos Validoo för överföring av artikelinformation, GTIN, till Systembolaget. GTIN-informationen är också en förutsättning för order- och fakturaflödet.

Förutom abonnemanget behöver du en Validoo-certifierad IT-lösning för att mata in dina artikeluppgifter.

Både abonnemang och IT-lösning är avgiftsbelagda. På validoo.se finns mer information.

Vi kontrollerar att allt är komplett. Detta tar cirka fem arbetsdagar. När allt är klart lägger vi upp dig som leverantör.

Via mejl får du får en personlig inloggning till Leverantörsportalen. Du kan på egen hand lägga till ytterligare användare på företaget.

Ditt företag är nu godkänt för att få leverera till Systembolaget. Det betyder inte att vi har köpt in något, men att vi får köpa in från ditt företag.


}