Butiker och ombud

Det finns cirka 430 Systembolagetbutiker över hela Sverige, plus cirka 500 ombud dit det går att beställa drycker.

Det finns minst en butik i varje kommun. Där det bor eller rör sig mycket folk – i städer, förorter och större tätorter – finns ofta flera butiker för att möta kundernas behov.

Storlek och sortiment

Butikens storlek bestäms av vilket sortiment butiken ska hålla och hur många kunder som beräknas komma till butiken. Antalet artiklar varierar från 490 till 1 800.

En del butiker har mer vin, medan andra har mer öl. Vissa butiker har fler exklusiva drycker. Vilket utbud en butik har följer av vad kundernas efterfrågan.

Ombud

Till våra cirka 500 ombud går det att beställa drycker som sedan hämtas upp. Ombuden är ofta vanliga butiker och finns på mindre orter där kundunderlaget för att etablera en Systembolaget-butik är för litet. Ombuden står för cirka 1 procent av Systembolagets omsättning.

  • Beställning sker hos ombudet via besök, telefon. Från 1 november 2015 kan du även beställa dina varor via systembolaget.se. 60 ombud är först ut med tjänsten som lanseras stegvis.
  • Hur snabbt dryckerna finns att hämta skiftar. Är det varor från det så kallade beställningssortimentet tar det 1-2 veckor.
  • Tänk på att beställa i god tid inför storhelger.
  • Dryckerna lämnas bara ut under Systembolagets öppettider. Precis som på Systembolaget får man inte vara berusad, under 20 år eller langa.
  • Det går inte att göra så kallad privatimport hos ombuden. Det går inte heller att beställa eller betala med presentkort.
  • Om en önskad dryck är slut på vårt lager, sänder vi istället en likvärdig dryck. Vill du inte ha ersättningsvaror, vänligen uppge det hos ombudet när du beställer.
  • Du kan reklamera även hos ombuden. Du kan också lämna tillbaka oöppnade drycker inom två veckor. Ta med kvitto.