Så säger folket om svensk alkoholpolitik och Systembolaget

Tre av fyra vill behålla Systembolagets ensamrätt till försäljning av starköl, vin och sprit. Kunderna har aldrig varit nöjdare med Systembolagets service. Och vi har högst förtroende bland svenska folket, enligt Förtroendebarometern 2017.

Opinionsindex, OPI, är en löpande undersökning där TNS Sifo på uppdrag av Systembolaget mäter allmänhetens stöd för Systembolagets ensamrätt. 76 procent stöder Systembolaget och ensamrätten (2016).

Högt förtroende

Systembolaget har högst förtroende bland svenskarna i 2017 års Förtroendebarometern (pdf, öppnas i nytt fönster) som mäter allmänhetens förtroende för företag, medier och samhällets institutioner. Mätningen görs av Medieakademin och startade 1997.

Systembolaget har fyra år i rad utsetts till Sveriges bästa serviceföretag

Nöjda kunder

I kundnöjdhetsundersökningen NKI är kunderna också mer nöjda än någonsin tidigare. Kundnöjdheten mäts i en poäng som för 2015 och 2016 var 84, jämfört med 2014 då resultatet var 83.

Enligt undersökningen är kunderna ännu mer positiva till vår service, vårt sortiment, personalens agerande och hur vi tar vårt samhällsansvar.

Systembolaget har fyra år i rad utsetts till Sveriges bästa serviceföretag i undersökningen Service Score. Det är konsumenterna som ger sin syn på hur företag i olika branscher är på service. Systembolaget är också bäst i Sverige på service i undersökningen Handelns hetaste kedjor och butiker 2015 som genomförs årligen av Market och undersökningsföretaget GfK.

Högt även inom hållbarhet

Sustainable Brand Index är en undersökning där konsumenter bedömer hur hållbara olika företag är. Systembolaget kom på en åttonde plats i 2017 års mätning. 


}