Så säger folket om svensk alkoholpolitik och Systembolaget

Kunderna har aldrig varit nöjdare med vår service och Systembolaget toppar Service Score för femte året i rad. Samtidigt vill tre av fyra behålla Systembolagets ensamrätt till försäljning av alkoholdrycker.

Opinionsindex, OPI, är en löpande undersökning där TNS Sifo på uppdrag av Systembolaget mäter allmänhetens stöd för Systembolagets ensamrätt. 76 procent stöder Systembolaget och ensamrätten (2016).

Nöjda kunder & bäst på service

I kundnöjdhetsundersökningen NKI är kunderna också mer nöjda än någonsin tidigare. Kundnöjdheten mäts i en poäng som för 2015 och 2016 var 84, jämfört med 2014 då resultatet var 83.

Enligt undersökningen är kunderna ännu mer positiva till vår service, vårt sortiment, personalens agerande och hur vi tar vårt samhällsansvar.

Service Score 2017

Systembolaget har fem år i rad utsetts till Sveriges bästa serviceföretag i undersökningen Service Score (öppnas i nytt fönster). Det är konsumenterna som ger sin syn på hur företag i olika branscher är på service. Vi är givetvis glada och stolta över det (öppnas i nytt fönster).

Högt förtroende

Systembolaget har högst förtroende bland svenskarna i 2017 års Förtroendebarometern (pdf, öppnas i nytt fönster) som mäter allmänhetens förtroende för företag, medier och samhällets institutioner. Mätningen görs av Medieakademin och startade 1997.

Systembolaget har fem år i rad utsetts till bäst på service i Sverige

Högt även inom hållbarhet

Sustainable Brand Index är en undersökning där konsumenter bedömer hur hållbara olika företag uppfattas vara. Systembolaget kom på en åttonde plats i 2017 års mätning.