Hemleverans gör du enklast på beta.systembolaget.se.

Information till besökare

Tillfälligt sortiment går inte att beställa p g a situationen med Covid-19. Finns i butiker som har sortimentet. Allt annat går att beställa. Mer information?

Hemleverans

Beställa hem

Här får du veta hur du beställer hem drycker– plus svar på andra vanliga frågor om hemleverans. Hemleverans finns i dag i stora delar av landet.

Covid-19: Hur lämnas hemleveransen?

För oss är det självklart att tänka på allas hälsa.

  • Bring-chauffören ställer ned varorna och håller avstånd till dörren.
  • Du behöver inte signera något.
  • Däremot kontrolleras alltid legitimationvid hemleverans, men det sker på avstånd. Det kan också göras genom ett fönster om det är möjligt.

Film: Så gör du en hemleverans

Hur beställer jag hemleverans?

Du behöver ha ett konto hos Systembolaget för att kunna beställa hemleverans. Klicka här om du inte redan har ett konto.

1. Gå in på beta.systembolaget.se

Välj Handla online högst upp på startsidan under Vad vill du göra idag? Välj sedan Hemleverans.Skriv in det postnummer dit du vill ha dryckerna. Du får veta om hemleverans är möjligt till ditt postnummer.

2. Välj drycker

Lägg drycker du vill handla i din varukorg. Varukorgen är en grön ikon vid dryckerna. När du är klar, klicka på Varukorg till höger uppe på sidan.

3. Gå igenom din beställning

Är det rätt antal drycker och är hemleverans valt leveranssätt? Klicka då Till kassan. Du betalar längre fram.

4. Välj leveransadress, leveranstid och godkänn villkor

Du kan välja din folkbokföringsadress eller en alternativ adress. Välj också leveranstid för din beställning innan du godkänner Systembolagets allmänna villkor och klickar Fortsätt till betalning. (Du får upp en ruta om att logga in om du inte gjort det.)

5. Fyll i kortuppgifter och betala

Du kan betala Visa, Mastercard och American Express. Klicka Betala & slutför när du fyllt i dina kortuppgifter. Du får en bekräftelse via mejl.

6. Du blir kontaktad när beställningen är på väg

Har du angett ett mobilnummer blir du kontaktad cirka 30 minuter innan hemleveransen kommer till dörren. Du måste själv ta emot beställningen (om det är din folkbokföringsadress kan någon annan som har fyllt 20 år ta emot den). Den som tar emot beställningen kommer att behöva visa legitimation vid leveranstillfället.

Vilka områden levererar ni till?

Hemleverans ska finnas i hela landet under 2021.
I dag kan du beställa till:

• Skåne län
• Stockholms län
• Uppsala län
• Västerbottens län
• Västernorrlands län
• Västra Götalands län
• Mälardalen (Arboga, Eskilstuna, Kolbäck, Kvicksund, Kungsör, Köping, Mariefred, Stallarholmen, Strängnäs, Strömsholm, Torshälla, Valskog, Västerås, Åkers styckebruk.)

Vem kan beställa hemleverans?

Alla som har fyllt 20 år kan beställa till områden där vi erbjuder hemleverans.

Kan företag beställa hemleverans?

Ja och nej. Bara privatpersoner kan beställa i och med att ett personligt konto behövs. Men en privatperson kan beställa till en alternativ adress, till exempel en företagsadress. Då kan endast den som har beställt ta emot leveransen.

Hur snabbt kommer beställningen?

Det beror på vilka varor du beställer.

• Är det bara drycker från vårt fasta sortiment levereras beställningen inom 4–6 arbetsdagar (3–5 arbetsdagar i Stockholm).

• Ordervaror som vi inte har i lager tar vanligtvis 8–12 arbetsdagar. Dryckerna körs då först från våra leverantörer till oss. Finns en eller flera ordervaror i beställningen tar det alltså längre tid.

Vilka tider kör ni ut?

Måndag–fredag klockan 10.00-20.00.

Du blir kontaktad cirka 30 minuter före leverans om du har angett ett mobilnummer.

Hur mycket går det att beställa?

Så lite eller mycket som du önskar (med förbehåll att det antal du vill ha finns i lager).

Hur gör ni med legg-kontroll?

Den som tar emot beställningen kommer att behöva visa legitimation vid leveranstillfället.

Går leveransen till din folkbokföringsadress kan du eller någon annan som har fyllt 20 år ta emot beställningen. Är det en alternativ leveransadress måste du ta emot beställningen.

Våra försäljningsregler gäller precis som i butik: Du måste ha fyllt 20 år, får inte vara märkbart påverkad och du kan nekas att ta emot drycker vid misstanke om langning.

Vad kostar en hemleverans?

Utöver priset för dryckerna tar vi ut en avgift för hemleveransen. Avgiften beror på hur mycket du beställer.

Första kollit kostar 120 kronor. Varje kolli efter det kostar 80 kronor styck. Ett kolli rymmer upp till 12 helflaskor eller 6 boxar eller 24 burkar.

En helflaska tar upp en plats i ett kolli, en burk tar upp en halv plats och en box tar upp två platser. För halvflaskor med vin eller sprit och 33 cl-flaskor öl och cider finns kollin med 24 mindre fack.

Exempel på några olika kombinationer som ryms i ett kolli:

  •  6 helflaskor och 12 burkar
  •  6 helflaskor och 3 boxar
  •  4 helflaskor, 2 boxar och 8 burkar
  •  8 helflaskor och 2 boxar

Exempel på avgifter för hemleverans:

Antal kollin

Antal  flaskor

 

eller boxar

eller burkar**

Frakt

1

1-12

1-6

1-24

120 kr

2

13-24

7-12

25-48

200 kr

3

25-36

13-18

49-72

280 kr

4

37-48

19-24

73-96

360 kr

5

49-60

25-30

97-120

440 kr

6

61-72

31-36

121-144

520 kr

7

73-84

37-42

145-168

600 kr

8

85-96

43-48

169-192

680 kr

 ** Gäller även 33 cl flaskor öl/cider eller halvflaskor

Går det att se status på beställningen?

Under Mina beställningar Mina sidor finns information om dina beställningar och du kan följa din beställning genom en spårningslänk, som ligger vid sammanställningen för respektive beställning.

Mina sidor finns på vanliga systembolaget.se och kommer till beta.systembolaget.se.

Vad händer om jag inte kan ta emot beställningen under den valda leveranstiden?

Dryckerna går i retur till Systembolaget. Du debiteras avgiften för hemleveransen, men betalar inte för dryckerna.

Hur sker betalningen?

Du betalar vid beställningen. Än så länge kan du bara betala med kort: VISA, Mastercard eller American Express.

Om säker betalning

Går det att lämna tillbaka beställda drycker?

Du har alltid 14 dagars öppet köp från det att du fått varorna. Du kan lämna tillbaka varor i någon av våra butiker. Ta med kvittot och det betalkort du använde.

  •  Lämnar du tillbaka allt i beställningen återbetalas hela summan.
  •  Lämnar du tillbaka en del av beställningen återbetalas dryckerna och en del av avgiften för hemleverans.

Vad gör jag vid fel på en dryck?

Ta med drycken till en av våra butiker (minst en tredjedel av innehållet måste finnas kvar). Då får du pengarna tillbaka.

Mer information om ångerrätt och vad som gäller vid beställning framgår av Allmänna villkoren.

Fler vanliga frågor om hemleverans

De vanligaste frågorna kring hemleverans.


Har du ytterligare frågor om hemleverans, kontakta kundtjänst via chatt på systembolaget.se, via mejl på kundtjanst@systembolaget.se eller via telefon på 0771-83 83 00.