Information till besökare

Hej! 11 december var sista beställningsdag för garanterad leverans till butik och ombud före jul. För Privatimport var vecka 48 sista veckan för garanterad leverans.

Beställa drycker med hemleverans

Beställa hem

Systembolaget erbjuder hemleverans till ett antal områden i Sverige. Tjänsten är ett försök som riktar sig till privatpersoner.

Så beställer du drycker med hemleverans

  • Leta upp den dryck du vill beställa med hjälp av vår sökfunktion.
  • Tryck på knappen "Lägg i varukorgen" på produktsidan eller på varukorgsikonen i träfflistan när du har gjort en sökning.
  • Dryckerna hamnar i varukorgen, som du hittar högst upp på sidan. Gå dit för att se det du lagt i varukorgen eller när du är redo att lägga din beställning.
  • Klicka på "Beställ". Du uppmanas nu logga in på ditt konto. Om du inte redan har ett konto skapar du ett nytt.
  • Välj leveranssätt (det finns tre alternativ: hämta i butik, hos ombud eller hemleverans). Här väljer du hemleverans.
  • Följ de olika stegen i beställningsflödet, godkänn och slutför din beställning.
  • Vi tar bara emot betalning med svenska kort. Tillåtna kort för betalning är VISA, Mastercard, Diners samt American Express.

Till vilka områden erbjuder vi hemleverans?

  • Askim
  • Borås
  • Brämhult
  • Göteborg
  • Mölndal
  • Skåne län
  • Stockholms län
  • Uppsala
  • Västerbottens län
  • Västernorrlands län

Vem kan beställa med hemleverans?

Alla som är 20 år eller äldre och som bor i ett område som ingår i hemleveransförsöket.

Kan företag beställa med hemleverans?

Ja och nej, erbjudandet om hemleverans riktar sig till privatpersoner. Det är endast privatpersoner som kan skapa ett konto och lägga beställningar på systembolaget.se och ingå avtal med Systembolaget vid en beställning.
Däremot kan en privatperson skapa konto och göra en hembeställning till alternativ adress, som till exempel företagets. Det är då endast beställaren som kan ta emot leveransen.

Hur går leveransen till?

  • Vårt ordinarie sortiment som vi lagerför levereras inom 4-6 arbetsdagar. För varor som vi inte har i lager utan som lagerhålls hos leverantör tar det vanligtvis 8-12 arbetsdagar.

  • Leverans sker måndag-fredag klockan 10.00-20.00. Vid beställningen väljer du en veckodag och ett tidsintervall när du kan ta emot varorna. Exakta leveransdagar och tidpunkter varierar beroende på postort.
  • Du måste visa legitimation vid leverans.
  • Vår leverantör ringer dig cirka 30 minuter före leverans.

Vad kostar frakten?

Leveranskostnaden beror på hur mycket du beställer. Ett kolli rymmer som mest 12 helflaskor eller 6 boxar eller 24 burkar. En flaska tar upp en plats, en burk en halv plats och en box tar upp två platser.

Exempel på några olika kombinationer som ryms i ett kolli:

• 6 flaskor och 12 burkar
• 6 flaskor och 3 boxar
• 4 flaskor, 2 boxar och 8 burkar
• 8 flaskor och 2 boxar

Exempel på fraktkostnader:

Antal kollin

Antal  flaskor

 

eller boxar

eller burkar

Frakt

1

1-12

1-6

1-24

120 kr

2

13-24

7-12

25-48

200 kr

3

25-36

13-18

49-72

280 kr

4

37-48

19-24

73-96

360 kr

5

49-60

25-30

97-120

440 kr

6

61-72

31-36

121-144

520 kr

7

73-84

37-42

145-168

600 kr

8

85-96

43-48

169-192

680 kr

Samtliga priser på Systembolagets hemsida är i svenska kronor (SEK) och inkluderar gällande moms.

Se status på din beställning

Under Mina beställningar (på Mina sidor) hittar du information om dina beställningar och du kan följa hur det går med din beställning genom att klicka spårningslänken som ligger vid sammanställningen för respektive beställning. 

Ej mottagna varor

Om du vid hemleverans inte tar emot dina varor inom det tidsfönster som anges i beställningen returneras dryckerna och du debiteras frakten.

Hur mycket kan jag beställa?

Det fínns ingen maxgräns.

Säker betalning online

Vi tar bara emot betalning med svenska kort. Tillåtna kort för betalning är VISA, Mastercard, Diners samt American Express. Läs mer om säker betalning.

Returer och ångerrätt

Som hembeställningskund hos Systembolaget AB har du alltid 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen. Återköp sker i första hand i våra butiker. Glöm inte kvittot! 

Om något är fel på drycken du köpt ersätter vi den med annan vara eller pengar. Ta med förpackningen till en Systembolagsbutik (en del av innehållet bör finnas kvar). Sönderslagna varor ersätts om förslutningen är obruten.

Lämnar du tillbaka allt i din beställning återbetalas även fraktkostnaden. Lämnar du tillbaka en del av innehållet återbetalas inte fraktkostnaden. Har du däremot köpt 13 flaskor (det vill säga två kollin) och lämnar tillbaka en flaska får du tillbaka fraktkostnaden för kolli 2.

Mer information om ångerrätten och vad som i övrigt gäller vid beställning framgår av Allmänna villkoren.

Vanliga frågor om hemleverans

Här hittar du de vanligaste frågorna kring hemleverans.

Har du ytterligare frågor om hemleverans, kontakta kundtjänst på kundtjanst@systembolaget.se eller telefon 0771-83 83 00.