Privatimport

Privatimport

Är du ute efter en dryck som inte finns i Systembolagets sortiment? Då kan du göra en förfrågan om privatimport.

Bra att veta

Specialinköp

Genom att skicka en offertförfrågan till säljaren tar Systembolaget reda på om möjligheten finns att få tag på drycken och vilka villkor som gäller. Baserat på dessa uppgifter erbjuds kunden en offert. Om offerten accepteras gör Systembolaget ett inköp av drycken till den specifika kunden.

Säljare

Med säljare menar vi den som äger drycken. Det kan vara allt ifrån en importör i Sverige till en producent i utlandet.

Kostnad

Det kostar inget att göra en förfrågan om privatimport. Först när du accepterar en offert förbinder du dig till ett köp.

Handläggningstid

Vid köp från säljare i Sverige är det minst två veckor och vid köp från säljare i utlandet är det minst åtta veckor.  

Kontakt

Behöver du hjälp med att skapa konto eller har frågor om privatimport är du välkommen att kontakta vår kundtjänst antingen via vår chatt (klicka på ikonen här bredvid), eller via mejl, kundtjanst@systembolaget.se.

1. Registrera förfrågan

  • Du behöver ha ett konto hos Systembolaget för att genomföra en privatimport. Läs mer om att skapa konto.
  • Du behöver själv ta reda på vem som säljer drycken samt kontaktuppgifter till säljaren då vi endast har information om varor som redan finns i vårt sortiment.
  • Kontrollera här om drycken redan finns hos Systembolaget.
  • Endast förfrågningar på drycker som omfattas av alkoholmonopolet (det vill säga sprit, öl med en alkoholhalt över 3,6 procent och vin samt cider med en alkoholhalt över 2,25 procent) hanteras via privatimport.
  • Är säljaren ett svenskt företag behöver de vara en registrerad dryckesleverantör hos Systembolaget för att vi ska kunna köpa drycken.
  • För att kontakta en utländsk säljare behöver vi mejladress, faxnummer eller länk till webbformulär till säljaren som vi ska skicka förfrågan till.
  • En förfrågan kan innehålla flera olika drycker till samma säljare. Varje dryck registreras på en enskild rad i vårt formulär. Är du intresserad av drycker från olika säljare behöver en enskild förfrågan per säljare registreras. Alla offertförfrågningarna handläggs separat.
  • I inloggat läge registrerar du en förfrågan. Det kan du göra här via vårt formulär.
  • För frågor gällande konto och registrering av förfrågan kan du kontakta vår kundtjänst antingen via vår chatt (klicka på ikonen här bredvid), eller via mejl, kundtjanst@systembolaget.se.
  • En förfrågan om privatimport hanteras enligt Systembolagets allmänna köpvillkor. Läs om våra köpvillkor.

2. Offertförfrågan skickas till säljaren

  • Baserat på dina uppgifter skickar vi en skriftlig offertförfrågan till säljaren.
  • Det är upp till säljaren att bestämma om de kan sälja efterfrågad dryck till oss samt med vilka villkor.
  • Observera att en förfrågan ej är en beställning. Det blir en beställning först när offerten är accepterad.
  • Varje offertförfrågan får ett eget nummer och handläggningstiden för varje offertförfrågan kan variera. Detta innebär att du kan få offerter av oss vid olika tillfällen, trots att du efterfrågat dryckerna vid samma tillfälle. 

3. Offert

  • Utifrån säljarens uppgifter tar vi fram en offert till dig.
  • Vi meddelar dig via mejl och du hittar offerten på systembolaget.se i inloggat läge. På offerten ser du den totala summan du behöver betala samt säljarens villkor.
  • Accepterar du offerten förbinder du dig till köpet och vi skickar en beställning till säljaren. Väljer du att avslå offerten stänger vi ditt ärende och du behöver inte betala något.
  • Om säljaren inte har möjlighet att sälja till oss informeras du via mejl och ärendet avslutas.

4. Beställning och leverans till butik

  • När du accepterat offerten skickar vi en inköpsorder till säljaren. När vi köper in drycker från en svensk säljare sker leveransen normalt till vald butik inom 14 dagar från att drycken finns i säljarens lager. När vi köper en dryck från en utländsk säljare tar det vanligtvis mellan fyra till sex veckor och ibland mer innan drycken levereras till butiken.
  • Butiken kontaktar dig via sms när din beställning finns redo att hämtas. Du ska betala och hämta ut din beställning i butiken inom 14 dagar från meddelandet.

Observera att öppet köp inte gäller vid privatimport. Defekta drycker kan givetvis alltid reklameras i någon av Systembolagets butiker.

Steg 1

  • Logga in.
  • Kontrollera dina kontaktuppgifter: Namn, mejl och telefonnummer behöver finnas.
  • Välj butik som du vill göra förfrågan till.
  • Klicka på ”Fortsätt”.

Steg 2

  • Välj ”Svensk säljare” och ange den säljare du vill att vi ska skicka din förfrågan till.
  • Finns inte säljaren du söker i listan är det ingen dryckesleverantör till Systembolaget och vi kan inte köpa från dem.
  • Klicka på ”Spara och fortsätt”.

Steg 3

  • Klicka på ”Lägg till dryck”.
  • Ange dryckens namn, typ av dryck, förpackning, volym och antal.
  • Finns det övrig information som är viktig för oss eller säljaren att känna till då anger du det under ”Övrig information till säljaren".
  • Klicka på ”Lägg till drycken”.
  • Vill du lägga till fler drycker klickar du på ”Lägg till dryck” igen.
  • När du lagt till de drycker du är intresserad av klickar du på ”Spara och fortsätt”.

Steg 4

  • Kontrollera att alla uppgifter stämmer.
  • Läs igenom Systembolagets allmänna villkor och om du godkänner dessa bockar du i denna ruta.
  • Klicka på ”Skicka in förfrågan”.
  • Du kommer till en bekräftelsesida.
  • Ett mejl skickas till dig med numret på förfrågan. 

Steg 1

  • Logga in.
  • Kontrollera dina kontaktuppgifter: Namn, mejl och telefonnummer behöver finnas.
  • Välj butik som du vill göra förfrågan till.
  • Klicka på ”Fortsätt”.

Steg 2

  • Välj ”Utländsk säljare".
  • Fyll i säljarens namn, vilket land säljaren finns i och vilken mejl säljaren har.
  • Under ”Lägg till mer information" kan det läggas till mer information om säljaren som fax eller länk till eventuellt webbformulär.
  • Klicka på ”Lägg till säljaren”.
  • Klicka på ”Spara och fortsätt”.

Steg 3

  • Klicka på ”Lägg till dryck”.
  • Ange dryckens namn, typ av dryck, förpackning, volym och antal.
  • Finns det övrig information som är viktig för oss eller säljaren att känna till då anger du det under ”Övrig information till säljaren".
  • Klicka på ”Lägg till drycken”.
  • Vill du lägga till fler drycker klickar du på ”Lägg till dryck” igen.
  • När du lagt till de drycker du är intresserad av klickar du på ”Spara och fortsätt”.

Steg 4

  • Kontrollera att alla uppgifter stämmer.
  • Läs igenom Systembolagets allmänna villkor och om du godkänner dessa bockar du i denna ruta.
  • Klicka på ”Skicka in förfrågan”.
  • Du kommer till en bekräftelsesida.
  • Ett mejl skickas till dig med numret på förfrågan. 

Svensk säljare:

För köp från svensk säljare är handläggningstiden (tiden från att förfrågan läggs, till att drycken finns att hämta i butik) normalt två till fyra veckor. Handläggningstiden beror på om drycken finns i säljarens lager, hur snabbt vi får en offert, när offerten accepteras och vilken leveranstid säljaren har.

  • Så här går det till:
  • Vi skickar din förfrågan till säljaren.
  • Säljaren har 14 dagar på sig att besvara förfrågan.
  • Du har 14 dagar på dig att besvara offerten.
  • Order skickas till säljaren som väljer själv när ordern kommer att levereras till butik.

 

Utländsk säljare:

Handläggningstiden från utländska säljare tar normalt upp mot åtta veckor men kan bli längre. Vi uppdaterar dig via mejl under ärendets gång.

Generellt för både svensk och utländsk säljare:

Systembolaget kan inte garantera ett leveransdatum för en privatimport. Det kan både ta längre tid eller gå snabbare än ovan nämnda leveranstider.

 

Privatimport är en kostnadsfri tjänst. Vi tar inte någon avgift för att handlägga ett ärende.

Säljaren prissätter varan som säljs till Systembolaget. Det är även säljaren som anger villkoren för en eventuell beställning. Systembolagets påslag tillkommer och är densamma som för övriga varor Systembolaget säljer. Utöver påslagen tillkommer även moms.

Läs mer om Systembolagets prismodell (du länkas till en annan sajt, omsystembolaget.se).

Fraktkostnad?

Systembolaget köper varan från svensk säljare med frakt inkluderad. Det är upp till säljaren att bestämma vad priset för varan ska bli och det finns därför ingen generell kostnad för frakt. Priset som anges i offerten inkluderar fraktkostnad.

Privatimport är en kostnadsfri tjänst. Vi tar inte någon avgift för att handlägga ett ärende.

Säljaren anger priset för varan och inkluderar sina omkostnader för hanteringen. Det är även säljaren som anger villkoren för en eventuell beställning. Systembolagets påslag tillkommer och är densamma som för övriga varor som Systembolaget säljer. Utöver påslagen tillkommer även frakt, alkoholskatt, återvinningsavgift och moms.

Under fliken Köp från utlandet: prisexempel finns två exempel.

Fraktkostnad?

Systembolaget köper frakthanteringen från ett externt transportföretag och vi kan inte garantera några leveranstider. Transportörens minimikostnad är 2 671 kronor. Kostnaden kan bli högre beroende på hur mycket och varifrån du beställer. Se mer info under fliken Tabell över fraktkostnad: utländsk säljare.  

Vad ingår i priset?

Priset från säljaren omvandlas till svenska kronor. Sen läggs följande till:

  • Rörligt påslag på 14,7 procent
  • Fast påslag
  • Alkoholskatt
  • Frakt
  • Återvinningsavgift
  • Moms 25 procent

Exempel:

Här nedan har vi två exempel, i båda fallen gäller det 12 flaskor vin på 750 ml. Pris från säljaren är 10 euro per flaska. Det omvandlade priset i svenska kronor är, i dessa exempel, 100 kr.

12 flaskor från Frankrike:

Rörligt påslag på 14,7 procent
Fast påslag: 5,40 kr
Alkoholskatt: 22,185 kr
Frakt: 222,58 kr (1–2 kolli från Frankrike kostar 2 671 kr)
Återvinningsavgift: 1,10 kr
Moms 25 procent
Totalt per flaska: 458 kr
Totalt för 12 flaskor: 5 496 kr

12 flaskor från Italien:

Rörligt påslag på 14,7 procent
Fast påslag: 5,40 kr
Alkoholskatt: 22,185 kr
Frakt: 259,92 kr (1–2 kolli från Italien kostar 3 119 kr)
Återvinningsavgift: 1,10 kr
Moms 25 procent
Totalt per flaska: 505 kr
Totalt för 12 flaskor: 6 060 kr

Tabellen nedan visar vad frakten kostar för 1–9 kollin från de länder inom Europa där vi har ett avtalspris med vår transportör. Undantag gäller dock för otillgängliga områden.

För övriga länder och transporter som omfattar fler än nio kolli, oavsett land, behöver en offertförfrågan göras till transportbolaget. Det finns inget standardpris för den här typen av transporter.

Vi reserverar oss för ändringar av fraktpriserna. Moms tillkommer.

Antal kollin Från: Belgien, Danmark, Frankrike, Nederländerna, Tyskland och Österrike Från: Italien, Portugal och Spanien
1–2 2 671 kr 3 119 kr
3 2 789 kr 3 380 kr
4 3 052 kr 3 840 kr
5

3 315 kr

4 300 kr
6 3 578 kr 4 760 kr
7 3 841 kr 5 220 kr
8 4 104 kr 5 680 kr
9 4 367 kr 6 140 kr
>10 Tas fram på begäran Tas fram på begäran

 

 

Frågor och svar om privatimport

Se om du hittar din fråga nedan. Annars får du kontakta vår kundtjänst antingen via vår chatt (klicka på ikonen här bredvid), eller via mejl, kundtjanst@systembolaget.se.

Leder alla förfrågningar till en offert?

Det är alltid upp till företaget som äger produkterna, det vill säga säljaren, att avgöra om den vill lämna en offert eller inte. Systembolaget kan aldrig garantera att en förfrågan leder till en offert.

Jag har skapat en förfrågan men har inte fått någon bekräftelse. Hur kan jag se om den har kommit fram?

Inom en timme ska du få en bekräftelse via mejl. Om mejlet saknas kontrollera om det möjligen har hamnat i skräpposten. Du kan även logga in på ditt konto på systembolaget.se och gå till Privatimporter. Där ska förfrågan finnas med status Registrerad.

Jag har problem med mitt konto på systembolaget.se, hur gör jag?

Har du någon fråga gällande ditt konto på systembolaget.se är du välkommen att kontakta vår kundtjänst för hjälp antingen via vår chatt (klicka på ikonen här bredvid), eller via mejl, kundtjanst@systembolaget.se.

Var kan beställningen hämtas?

Privatimporter kan endast hämtas i någon av våra butiker. Du väljer butik när förfrågan skapas.

Vad är det för skillnad på en förfrågan och en beställning?

En förfrågan är ett önskemål till Systembolaget om att få en offert på efterfrågad dryck. Systembolaget undersöker sedan om det är möjligt att få en offert från företaget som äger drycken. Det kostar inget att göra en förfrågan. Först när du tackar ja till en offert blir det en beställning och du förbinder dig då till att fullfölja köpet.

Vilka företag kan ni köpa från?

Vi kan köpa från alla företag i Sverige som själva har valt att bli dryckesleverantör till Systembolaget. När det gäller utländska företag kan vi endast köpa från dem som erbjuder fakturabetalning.

Vilka företag finns med i listan för svensk säljare i formuläret?

De som finns med i listan är Systembolagets dryckesleverantörer. Det är endast dessa företag som vi kan köpa från inom Sverige.

Varför behöver jag ange vem säljaren är?

För att vi ska skicka förfrågan till rätt säljare behöver vi få denna information från dig. Systembolaget har endast information om de drycker som redan finns i vårt sortiment.

Behöver man köpa ett visst antal flaskor?

Det är alltid säljaren som sätter villkoren för en offert. I förfrågan väljer du det antal som du önskar få en offert på. I en eventuell offert får du information om ifall ett visst antal behöver beställas.

Hur lång tid har säljaren på sig att svara på förfrågan?

De har 14 dagar på sig att lämna ett svar till oss. 

Jag har inte fått något mejl gällande offert, hur kan jag se status på ärendet?

Det går alltid att följa sitt ärende på systembolaget.se. Här accepteras eller avslås också offerten. Ett tips om du inte mottagit något mejl är att först gå in på ditt konto och kolla om det finns någon information där.

Kan en offert korrigeras?

Om en offert ännu inte blivit accepterad går den att korrigera. Det går att korrigera antal och butik för leverans. Avslå din offert och meddela oss via mejl vad du vill korrigera. Säljaren behöver alltid godkänna ändringarna och när det är gjort får du en ny offert av oss.

Kan en accepterad offert korrigeras?

Efter att en offert har blivit accepterad blir det en beställning och då går det inte längre att korrigera. Antalet och butik för leverans är det som gäller. Är du intresserad av att komplettera din beställning behöver du då registrera en ny förfrågan.

Går det att återöppna ett avslaget ärende?

En offert är giltig i 14 dagar och avslår du offerten, eller om de 14 dagarna passerar, så blir offerten avslagen och går ej att återöppna. Är du fortfarande intresserad av drycken behövs en ny förfrågan registreras. 

Om en leverantör avslår din förfrågan, eller om vi inte får något svar från säljaren inom 14 dagar, avslås ditt ärende och går inte att återöppna. 

Kan jag ångra min beställning?

När du har accepterat en offert är du bunden till din beställning. Den går inte att ångra i efterhand. Din beställning finns tillgänglig i 14 dagar efter leverans till butik. Hämtas den inte inom dessa 14 dagar kommer Systembolaget att fakturera dig för värdet. Beställningen måste hämtas ut i sin helhet vid ett och samma tillfälle. Beställningen omfattas inte av ångerrätt eller rätt till öppet köp avseende vara köpt genom Systembolagets privatimport

När sker leverans av min beställning?

Vid köp från svensk säljare:

Det är säljaren som ansvarar för leverans till butik av en beställning. Säljaren väljer själv när beställning ska leverans till butik och tidigast leverans är en dag efter att offerten har blivit accepterad. Normalt för beställningar inom Sverige sker leverans inom 14 dagar. Det kan både ta längre tid eller gå snabbare än 14 dagar. 

Vid köp från utländsk säljare:

Normalt sker leverans fyra till sex veckor efter att offerten har blivit accepterad. Vi uppdaterar dig löpande via mejl.

Vilka betalsätt finns det?

Beställningen betalas i sin helhet när den hämtas i butik. Hela beställningen ska hämtas vid ett och samma tillfälle. De betalsätt som finns är:
 

  • Kort (upp till tio transaktioner per kvitto)
  • Kontant (upp till 10 000 kronor)
  • Postväxel
  • Presentkort

Behöver jag gå via Systembolaget för att köpa alkoholhaltiga drycker från ett annat land?

Inom EU:

Du behöver inte gå via Systembolaget. Det är tillåtet att köpa alkoholhaltiga drycker från länder inom EU. För att läsa mer om vilka exakta regler som gäller hänvisar vi till Skatteverket och Tullverket. Vill du gå via Systembolaget hjälper vi gärna till.

Utanför EU:

Är du intresserad av en alkoholhaltig dryck där säljaren finns utanför EU behöver du gå via Systembolaget eftersom det inte är tillåtet som privatperson att göra privatimport i egen regi. Systembolaget hjälper gärna till med detta.