Privatimport
Är du ute efter en dryck som inte finns i Systembolagets sortiment? Då kan du göra en förfrågan om privatimport.
Frågor och svar om privatimport
Se om du hittar din fråga nedan. Annars får du kontakta vår kundtjänst antingen via vår chatt (klicka på ikonen här bredvid), eller via mejl, kundtjanst@systembolaget.se.
Leder alla förfrågningar till en offert?
Det är alltid upp till företaget som äger produkterna, det vill säga säljaren, att avgöra om den vill lämna en offert eller inte. Systembolaget kan aldrig garantera att en förfrågan leder till en offert.
Jag har skapat en förfrågan men har inte fått någon bekräftelse. Hur kan jag se om den har kommit fram?
Inom en timme ska du få en bekräftelse via mejl. Om mejlet saknas kontrollera om det möjligen har hamnat i skräpposten. Du kan även logga in på ditt konto på systembolaget.se och gå till Privatimporter. Där ska förfrågan finnas med status Registrerad.
Jag har problem med mitt konto på systembolaget.se, hur gör jag?
Har du någon fråga gällande ditt konto på systembolaget.se är du välkommen att kontakta vår kundtjänst för hjälp antingen via vår chatt (klicka på ikonen här bredvid), eller via mejl, kundtjanst@systembolaget.se.
Var kan beställningen hämtas?
Privatimporter kan endast hämtas i någon av våra butiker. Du väljer butik när förfrågan skapas.
Vad är det för skillnad på en förfrågan och en beställning?
En förfrågan är ett önskemål till Systembolaget om att få en offert på efterfrågad dryck. Systembolaget undersöker sedan om det är möjligt att få en offert från företaget som äger drycken. Det kostar inget att göra en förfrågan. Först när du tackar ja till en offert blir det en beställning och du förbinder dig då till att fullfölja köpet.
Vilka företag kan ni köpa från?
Vi kan köpa från alla företag i Sverige som själva har valt att bli dryckesleverantör till Systembolaget. När det gäller utländska företag kan vi endast köpa från dem som erbjuder fakturabetalning.
Vilka företag finns med i listan för svensk säljare i formuläret?
De som finns med i listan är Systembolagets dryckesleverantörer. Det är endast dessa företag som vi kan köpa från inom Sverige.
Varför behöver jag ange vem säljaren är?
För att vi ska skicka förfrågan till rätt säljare behöver vi få denna information från dig. Systembolaget har endast information om de drycker som redan finns i vårt sortiment.
Behöver man köpa ett visst antal flaskor?
Det är alltid säljaren som sätter villkoren för en offert. I förfrågan väljer du det antal som du önskar få en offert på. I en eventuell offert får du information om ifall ett visst antal behöver beställas.
Hur lång tid har säljaren på sig att svara på förfrågan?
De har 14 dagar på sig att lämna ett svar till oss.
Jag har inte fått något mejl gällande offert, hur kan jag se status på ärendet?
Det går alltid att följa sitt ärende på systembolaget.se. Här accepteras eller avslås också offerten. Ett tips om du inte mottagit något mejl är att först gå in på ditt konto och kolla om det finns någon information där.
Kan en offert korrigeras?
Om en offert ännu inte blivit accepterad går den att korrigera. Det går att korrigera antal och butik för leverans. Avslå din offert och meddela oss via mejl vad du vill korrigera. Säljaren behöver alltid godkänna ändringarna och när det är gjort får du en ny offert av oss.
Kan en accepterad offert korrigeras?
Efter att en offert har blivit accepterad blir det en beställning och då går det inte längre att korrigera. Antalet och butik för leverans är det som gäller. Är du intresserad av att komplettera din beställning behöver du då registrera en ny förfrågan.
Går det att återöppna ett avslaget ärende?
En offert är giltig i 14 dagar och avslår du offerten, eller om de 14 dagarna passerar, så blir offerten avslagen och går ej att återöppna. Är du fortfarande intresserad av drycken behövs en ny förfrågan registreras.
Om en leverantör avslår din förfrågan, eller om vi inte får något svar från säljaren inom 14 dagar, avslås ditt ärende och går inte att återöppna.
Kan jag ångra min beställning?
När du har accepterat en offert är du bunden till din beställning. Den går inte att ångra i efterhand. Din beställning finns tillgänglig i 14 dagar efter leverans till butik. Hämtas den inte inom dessa 14 dagar kommer Systembolaget att fakturera dig för värdet. Beställningen måste hämtas ut i sin helhet vid ett och samma tillfälle. Beställningen omfattas inte av ångerrätt eller rätt till öppet köp avseende vara köpt genom Systembolagets privatimport
När sker leverans av min beställning?
Vid köp från svensk säljare:
Det är säljaren som ansvarar för leverans till butik av en beställning. Säljaren väljer själv när beställning ska leverans till butik och tidigast leverans är en dag efter att offerten har blivit accepterad. Normalt för beställningar inom Sverige sker leverans inom 14 dagar. Det kan både ta längre tid eller gå snabbare än 14 dagar.
Vid köp från utländsk säljare:
Normalt sker leverans fyra till sex veckor efter att offerten har blivit accepterad. Vi uppdaterar dig löpande via mejl.
Vilka betalsätt finns det?
Beställningen betalas i sin helhet när den hämtas i butik. Hela beställningen ska hämtas vid ett och samma tillfälle. De betalsätt som finns är:
- Kort (upp till tio transaktioner per kvitto)
- Kontant (upp till 10 000 kronor)
- Postväxel
- Presentkort
Behöver jag gå via Systembolaget för att köpa alkoholhaltiga drycker från ett annat land?
Inom EU:
Du behöver inte gå via Systembolaget. Det är tillåtet att köpa alkoholhaltiga drycker från länder inom EU. För att läsa mer om vilka exakta regler som gäller hänvisar vi till Skatteverket och Tullverket. Vill du gå via Systembolaget hjälper vi gärna till.
Utanför EU:
Är du intresserad av en alkoholhaltig dryck där säljaren finns utanför EU behöver du gå via Systembolaget eftersom det inte är tillåtet som privatperson att göra privatimport i egen regi. Systembolaget hjälper gärna till med detta.