OBS! Just nu råder det stora problem i världen med samtliga transportflöden. Detta innebär att ledtiden för privatimporter från länder inom EU är minst 8 veckor och från länder utanför EU är det minst 12 veckor.

Avsändare – Till startsidan
Start

Privatimport

Privatimport

Privatimport

Är du ute efter en dryck som inte finns i Systembolagets sortiment? Då kan du göra en förfrågan om privatimport.

Hitta på sidan
Bra att veta om privatimport
Hur går en privatimport till?
Handläggningstid
Vad kostar privatimport?
Vad gäller från EU och utanför EU?

Bra att veta om privatimport

Privatimport är ett speciellt sorts inköp där du ger oss information om vilket företag som säljer drycken du vill ha. Vi frågar om säljaren vill lämna en offert – du väljer om du accepterar eller inte.

Köp från svensk säljare:

Normalt tar det 2–4 veckor från förfrågan till att varorna kan hämtas i butik. Under rådande omständigheter kan denna tid öka något.

Köp från utländsk säljare:

Normalt tar det cirka åtta veckor från förfrågan till att varorna kan hämtas i butik. Läget i omvärlden gör att det just nu är svårt att uppskatta hur lång tid det kan ta. Vid en eventuell förfrågan håller vi dig uppdaterad.

Kostnad:

Systembolaget tar inte ut någon extra avgift för privatimport utan priset sätts av leverantören och sedan läggs Systembolagets vanliga påslag på. För drycker utanför Sverige tillkommer en fraktkostnad på minst 1 615 kronor, men den kan bli högre beroende på hur mycket och varifrån du beställer. 

Hur går en privatimport till?

1. Registrera förfrågan

Du behöver ha ett konto hos Systembolaget för att göra en privatimport. Du behöver också själv ta reda på vem som säljer drycken då vi endast har information om varor som finns i vårt sortiment. Kontrollera här om varan redan finns hos Systembolaget. För frågor gällande konto och registrering av förfrågan kan du kontakta Systembolagets kundtjänst.

Förutsättningar:

  • Endast förfrågningar på drycker som omfattas av alkoholmonopolet (det vill säga öl med en alkoholhalt över 3,6 procent och vin samt cider men en alkoholhalt över 2,25 procent).
  • Är det ett svenskt företag som säljer den efterfrågade varan behöver de vara en registrerad leverantör hos oss.
  • För att kontakta en utländsk säljare behöver vi mejladress eller faxnummer.
  • En förfrågan kan innehålla flera olika varor till samma säljare. Varje vara registreras på en enskild rad i vårt formulär. Är du intresserad av varor från olika säljare behöver en enskild förfrågan per säljare registreras. Alla offertförfrågningarna handläggs separat.

En förfrågan om privatimport hanteras enligt Systembolagets allmänna villkor.

2. Offertförfrågan till säljaren

Baserat på dina uppgifter skickar vi en skriftlig offertförfrågan till säljaren. Det är upp till säljaren att bestämma om de kan sälja efterfrågad vara till oss samt med vilka villkor. Observera att en förfrågan ej är en beställning. Det blir en beställning först när offerten är accepterad.

Varje offertförfrågan får ett eget nummer och handläggningstiden för varje offertförfrågan kan variera. Detta innebär att du kan få offerter av oss vid olika tillfällen, trots att du efterfrågat varorna vid samma tillfälle.

3. Offert via Mina sidor

Utifrån säljarens uppgifter tar vi fram en offert till dig. Vi meddelar dig via mejl och du hittar offerten på Mina sidor. På offerten ser du hur mycket du behöver betala samt säljarens villkor.

Accepterar du offerten förbinder du dig till köpet och vi skickar en beställning till säljaren. Väljer du att avslå offerten stänger vi ditt ärende och du behöver inte betala något. Om säljaren inte har möjlighet att sälja till oss informeras du via mejl och ärendet avslutas.

4. Beställning och leverans till butik

När du accepterat offerten skickar vi en inköpsorder till säljaren. När vi köper in varor från en svensk säljare sker leveransen normalt till vald butik inom 14 dagar från att varan finns i säljarens lager. När vi köper en vara från en utländsk säljare tar det ofta upp mot 8 veckor och ibland mer innan varan levereras till butiken.

Butiken kontaktar dig via sms när din beställning finns redo att hämtas. Du ska betala och hämta ut varan i butiken inom 14 dagar från meddelandet.

Observera att öppet köp ej gäller vid privatimport. Defekta varor kan givetvis alltid reklameras i någon av Systembolagets butiker.

Här registrerar du din förfrågan.

Handläggningstid

För köp från svensk säljare tar handläggningstiden normalt mellan två till fyra veckor och beror på när varan finns i säljarens lager. Handläggningstiden från utländska säljare tar normalt upp mot åtta veckor men kan bli längre. Vi uppdaterar dig via mejl under ärendets gång.

Vad kostar privatimport? 

Privatimport är en kostnadsfri tjänst. Vi tar inte någon avgift för att handlägga ett ärende. Vid en offert framgår alltid den totala summan att betala.

Köp från svensk säljare 

Säljaren prissätter varan som säljs till Systembolaget. Systembolagets påslag tillkommer och är densamma som för alla varor Systembolaget säljer. Utöver påslaget tillkommer även moms. Säljaren äger varan och anger villkoren för eventuell beställning. Systembolaget tar inte ut någon extra avgift för tjänsten privatimport.

Köp från utländsk säljare

Säljaren anger priset för varan och inkluderar sina omkostnader för hanteringen. Systembolagets påslag tillkommer och är densamma som för alla varor Systembolaget säljer. Utöver påslaget tillkommer även moms.

Systembolaget köper frakthanteringen från ett externt transportföretag och vi kan inte garantera några leveranstider. För beställningar utanför Sverige är transportörens minimikostnad 1 615 kronor. Kostnaden kan bli högre beroende på hur mycket och varifrån du beställer.

Fraktkostnad från utländska säljare 

Tabellen nedan visar vad frakten kostar för 1–9 kollin. För länder som inte inkluderas i tabellen tas en särskild offert fram.

Tyvärr finns det ingen enhetlig definition av hur mycket som ingår i ett kolli utan det bestäms av säljaren.

Antal kollin Från: Belgien, Danmark, Frankrike, Nederländerna, Tyskland och Österrike Från: Italien, Portugal och Spanien
1–2 1 615 kr 2 063 kr
3 1 734 kr 2 324 kr
4 1 997 kr 2 784 kr
5

2 260 kr

3 244 kr
6 2 523 kr 3 703 kr
7 2 786 kr 4 163 kr
8 3 049 kr 4 623 kr
9 3 313 kr 5 083 kr
>10 Tas fram på begäran Tas fram på begäran


Priserna i tabellen gäller enbart för transporter där upphämtningsorten ligger i ett område som är tillgängligt med normala fordon.

För otillgängliga områden till exempel avsides belägna öar utan bro eller reguljär kostnadsfri färjetrafik tas en särskild transportoffert fram. En sådan behöver även tas fram för övriga länder som inte anges i tabellen ovan. För länder utanför EU tillkommer dessutom en tullkostnad.

För transporter som omfattar tio kolli eller fler, oavsett var upphämtningsorten ligger, hanteras transporten som så kallad helpall och särskild transportoffert tas fram.

Den särskilda offerten som tas fram gäller för en enskild transport. Beloppen nedan är cirkapriser.

  • Inom EU: 2 000–4 000 kr (i enstaka fall högre).
  • Utanför EU: 3 000–6 000 kr (i enstaka fall högre).

Vi reserverar oss för ändringar av fraktpriserna. Moms tillkommer.

Vad gäller från EU och utanför EU? 

Import som privatperson från ett EU-land

Vi hjälper dig gärna med detta. Om du vill göra det i egen regi kan du läsa mer på skatteverket.se och tullverket.se.

Import som privatperson från land utanför EU eller från en svensk leverantör

Du måste gå via oss. Vi hjälper gärna till med förfrågan och beställning till din Systembolaget-butik.