Information till besökare

Vill du vara säker på leverans före jul? Var ute i god tid med din beställning. Oftast kan vi leverera till butik eller ombud inom 2 arbetsdagar och hem inom 4 arbetsdagar, men hur snabbt det går beror på när du beställer, vad du beställer och vart du vill ha det levererat. Om du vill veta exakt när just du behöver beställa för att få leverans före jul, chatta med oss (chattikonen hittar du i det nedre vänstra hörnet när det finns en ledig chattagent), ring kundtjänst på 0771-83 83 00 eller fråga din närmaste butik eller ditt ombud.

Beställa drycker via ombud

Beställa till ombud på systembolaget.se

Du kan beställa nästan alla 18 000 varor som finns på systembolaget.se till våra 470 ombud över hela landet.

Så här beställer du på systembolaget.se till ditt ombud

  • Leta upp den dryck du vill beställa med hjälp av vår sökfunktion.
  • Tryck på knappen "Lägg i varukorgen" på produktsidan eller på varukorgsikonen i träfflistan när du har gjort en sökning.
  • Dryckerna hamnar i varukorgen, som du hittar högst upp på sidan. Gå dit för att se det du lagt i varukorgen eller när du är redo att lägga din beställning.
  • Klicka på "Beställ". Du uppmanas nu logga in på ditt konto. Om du inte redan har ett konto skapar du ett nytt.
  • Välj leveranssätt. (Det finns tre alternativ: hämta i butik, hos ombud eller hemleverans). Här väljer du hämta hos ombud.
  • Följ de olika stegen i beställningsflödet, godkänn och slutför din beställning. Betalar gör du först när du hämtar dina produkter.

Så här beställer du hos ditt ombud

Du kan beställa nästan alla drycker som finns på systembolaget.se till ditt ombud. Enda undantaget är vissa lokala drycker. Antingen kontaktar du ditt närmaste ombud och pratar med personalen där som lägger in din beställning, eller så beställer du själv på systembolaget.se. När dryckerna finns hos ditt ombud får du en avisering via sms.

Leveranstid

Du får en ungefärlig leveranstid i samband med din beställning. Oftast levereras de beställda dryckerna inom 2 arbetsdagar. När din beställning finns hos ombudet får du en avisering via sms.

Kostnad

Beställning till ombud kostar ingenting extra.

Ej uthämtade drycker

När du har fått besked om att dryckerna finns att hämta hos ditt ombud har du 14 dagar på dig att hämta dem. Därefter returneras varorna. 

Se status på din beställning

Under Mina beställningar (på Mina sidor) hittar du information om dina beställningar.

Returer, ångerrätt och reklamation

Som kund till Systembolaget har du alltid 14 dagars öppet köp från det att du tagit emot varorna. Återköp sker i någon av våra butiker eller hos våra ombud. Kom ihåg att ta med kvittot och det betalkort du använde.

Om något är fel på varan som du har köpt får du pengarna tillbaka. Ta med förpackningen till en av våra butiker eller något av våra ombud (en del av innehållet bör finnas kvar). Mer information om ångerrätten och vad som i övrigt gäller vid beställning framgår av Allmänna villkoren.

Hitta närmaste ombud

Undrar du var ditt närmaste ombud finns? Sök ombud här

Frågor om beställning till ombud

Här kan du hitta de vanligaste frågorna kring beställning till ombud.

Har du ytterligare frågor om din beställning till ombud, kontakta kundtjänst på kundtjanst@systembolaget.se eller telefon 0771-83 83 00.