Avsändare – Till startsidan

Listor

Beställningar

Bokningar

Bevakningar

Privatimporter

Kontouppgifter

Logga ut

Start

Beställa till ombud

Beställa till ombud

Beställa till ombud

Du kan beställa nästan alla drycker till våra 490 ombud som finns över hela landet. Ett ombud är oftast en affär, till exempel en matbutik. 

Beställ i tid inför jul & nyår

Under storhelger när det är många som beställer kan våra leveranstider bli längre än vanligt. Därför vill vi påminna dig som ska beställa att göra det i god tid.

Läs mer på sidan om leveranstider.

 

Bra att veta! Till ombud betalar du nu direkt när du gör din beställning på systembolaget.se. Läs mer om betalning online till ombud

Hitta på sidan

Så här beställer du till ett ombud 
När kommer varorna?
Frågor om beställning till ombud

Så här beställer du till ett ombud

Beställ på webbplatsen

  1. Börja på startsidan och klicka på Handla online.
  2. Välj Hämta hos ombud.
  3. Sök upp ett ombud genom att skriva in ort eller namn på ombudet som du vill beställa till.

  4. Nu är du redo att välja dryck. Klicka på den gröna varukorgs-ikonen vid de drycker du vill köpa så läggs de i varukorgen.

  5. När du är klar så klickar du på Varukorgen högst upp på sidan för att slutföra ditt köp.

Hitta ditt ombud

Sök på ort, län eller ombud och se beställnings- och utlämningstider.

Betalsätt

  • Swish. Du behöver Swish-appen och Mobilt BankID.
  • Direktbetalning via din bank. Ha BankID eller bankdosa redo.
  • Kort. Vi accepterar Visa, Mastercard och American Express. Kortet måste vara öppet för internetköp.

Bor du i Norge? Då betalar du på nätet så här 

Att tänka på

  • Du kan bara hämta ut din beställning under dagar som Systembolaget har öppet.
  • Du kan bara hämta ut hela beställningen.
  • Någon annan kan hämta ut din beställning. Hen måste vara 20 år, kunna visa legitimation, ha ditt beställningsnummer och namn.
  • Du kan inte ändra eller lägga till varor i en lagd beställning.
  • Du behöver skapa ett användarkonto innan du slutför beställningen. Skapa konto kan du göra när du kommer till steget Kassa, eller innan du börjar lägga varor i din varukorg.

När kommer varorna?

  • I varukorgen ser du vilken dag du tidigast kan hämta din beställning.

  • Beställer du hos ombudet får du där veta vilken dag varorna kommer.

  • Du får ett sms när beställningen finns att hämta.

Mer om leveranstid, betalning och frakt

Utlämningstider

Vardagar: 9–20
Lördagar: 9–15
Undantag: Helgdagar/röda dagar och andra dagar när Systembolaget har stängt går det inte att hämta ut beställningar. Ombudet måste förstås ha öppet också.

Frågor om beställning till ombud

Svar på de vanligaste frågorna om att beställa till ombud.

Vad kostar det att beställa till ombud?

Beställning till ombud kostar ingenting extra. Du betalar bara för dryckerna.

När måste dryckerna hämtas?

Du har 14 dagar på dig att hämta din beställning från det att du får sms om att den finns att hämta. Hämta gärna tidigare. Varorna returneras efter 14 dagar.

Vem kan beställa till ombud?

Du måste ha fyllt 20 år för att beställa och hämta ut drycker. Ombudet får inte lämna ut alkoholdrycker till någon som är märkbart påverkad eller vid misstanke om langning.

Se status på din beställning

Om du loggar in på Mina sidor hittar du information om dina beställningar.

Returer, ångerrätt och reklamation

  • Du har 30 dagars öppet köp från det att du tagit emot varorna. Återköp sker i någon av våra butiker eller hos våra ombud. Ta med kvittot och det betalkort du använde.

  • Är något fel på en vara får du pengarna tillbaka. Ta med förpackningen till en av våra butiker eller ombud. Minst en tredjedel av innehållet ska finnas kvar.

Läs om ångerrätt och annat som gäller vid beställning i de allmänna villkoren

Har du fler frågor?

Kontakta kundtjänst
Chatta: Klicka på chattikonen här intill. 
Mejla: kundtjanst@systembolaget.se
Ring: 0771–83 83 00

Dela via