
Årskrönika & dryckesauktionen 8–10 december
D072, årets sista katalog är här. Med hela 2 349 poster placerar den sig bland våra större auktioner. Innan vi dyker ner i katalogens höjdpunkter, låt oss först ta en snabb resa genom året som gått.
2025 har varit ett minst sagt turbulent år, inte minst när man ser till den globala ekonomin. Zoomar vi in på vår verksamhet finns mycket intressant att lyfta fram.
Lite siffror
Trots denna osäkra tid har utbudet, det vill säga antalet flaskor som auktionerats ut ökat. Under året har vi sett 15 999 utrop passera. Det innebär en marginell ökning i antal från 2024. Som komplement till den siffran kan vi titta på återrop, vilket vi benämner osålda flaskor som. Där har vi under året sett en minskning på 3,5 procent sett till november föregående år. Det betyder att fler av flaskorna som kommer in till oss också når fram till nya ägare.
Från Èpernay, Islay och Pauillac
Vår största kategori de senaste åren heter Champagne och har haft 2 823 poster under året vilket motsvarar ungefär 18 procent av årets utrop. Det har varit tydligt att det som har gått bäst under det gångna året är mer traditionella varumärken där nya mindre odlare i stället fått stå tillbaka något. Vilket skulle gå att argumentera för är en reaktion i oroliga tider, då vi hellre söker oss till det vi känner till snarare än lusten att utforska.
Årets andra stora spelare är som bekant skotsk whisky, med sina 15 procent av årets poster. Vi har sett både exklusiv whisky med imponerande ålder och mer plånboksvänliga alternativ. Islay har å sin sida hamnat något i skymundan under året på en annars så orubbligt svensk marknad. Huruvida det är en tillfällig dipp eller del av en större trend är för tidigt att säga.
Bordeaux ligger något lägre i volym och ett hack ned med sina 1 300 poster. Även här är det fortsatt tydligt att försäljningen drivs av regionens storspelare. Vi har sett många årgångar och några historiska höjdpunkter som sticker ut är 1er Cru Classé från 1937 samt från fredsåret 1945.
Nya kategorier
Vi inledde året med att introducera nya kategorier till vår katalog. Arbetet baserades på en intention att uppdatera den dåvarande uppdelningen. Vi ville skapa en tydligare indelning som avspeglade de drycker som lämnades in.
Italien delades upp i Toscana, Piemonte, Venetien samt övriga Italien, främst drivet av Barolos framfart. Vi såg det också som naturligt att ha söta viner som egen kategori – vilket resulterat i att det har hunnit bli 287 poster sött vin främst Sauternes. Sist men inte minst fick rom ett separat rum. Under hösten visade nämligen rom att man behövde en egen kategori – 113 poster bara under andra halvåret och inte ett enda återrop.
2026?
Under året har flera texter på ämnet torv publicerats, bland annat Mark Littlers text ”Peated Scotch whisky at risk of ban within 5 years” i Forbes och Kristiane Westrays text i ”Malt Whisky Yearbook 2026”. Kärnfrågan på ämnet är när torvanvändning, på grund av sin klimatpåverkan, begränsas i andra sektorer ökar trycket på whiskyindustrin. Frågan står mellan omställning och ta fram alternativ till torvanvändning eller fortsatt tradition med effektivare användning. Oavsett vad, lär vi se debatten intensifieras kommande år och vi lär få anledning att återkomma.
I Matildas förord till septemberauktionen gick att läsa om En primeur 2024, den årliga förhandsförsäljningen av Bordeauxviner, tappade 15 procent i pris jämfört med föregående år som i sin tur var betydligt lägre mot 2022. Den nedåtgående trenden har satt vinregionen på prov och kvaliteten på framtida årgångar lär bli av högsta relevans för att vända utvecklingen.
Katalogen för 8–10 december
Decembers auktion placerar oss som redan nämnt, i en historisk kontext i kategorin större. Här finns flera årgångar från bourgognes mer eftertraktade lägen, till flaskstorlekar på hela skalan.
I vanlig ordning så ser vi också att champagne är största kategorin med marginal denna gång. Whisky från Skottland på en trygg andraplats. Spelkort från Japan, exklusiv 55-åring, Madeira från 1800-talets andra hälft eller St-Estèphe från slutet av 20-talets glada dagar är ett axplock av katalogens utbud.
Auktionen klubbas mellan 8–10 december.
Slutligen vill vi på dryckesauktionerna önska er en god jul och ett gott nytt år och ser fram emot att mötas igen 2026.
Anton Augustsson, värderingsansvarig Systembolaget



