Tillgänglighet för Systembolagets App
Systembolaget AB står bakom den här mobila applikationen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur e-handelstjänsten i Systembolagets app fungerar, vilka tillgänglighetskrav som finns, hur e-handelstjänsten uppfyller lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur fungerar e-handelstjänsten i Systembolagets app?
I Systembolagets app kan du söka efter drycker, läsa produktinformation och beställa varor ur vårt sortiment. Du kan handla som inloggad eller som gäst.
- Om du vill beställa produkter i vår e-handel kan du välja att börja utforska drycker från fliken “sök”. Du kan sedan välja vilken butik du vill få din beställning levererad till. Du kan inte välja leverans till ett ombud eller till ditt hem i appen.
- Du kan välja produkter till din varukorg antingen genom att besöka våra kategorisidor och filtrera produkterna efter dina val eller genom att använda sökfunktionen.
- I din varukorg kan du se dina valda produkter och välja eller byta butik som du vill beställa till.
- Om du vill gå vidare med att köpa produkterna i din varukorg behöver logga in. Om du redan är inloggad kommer du direkt till kassan. Du kan även välja att skapa ett konto.
- När du har loggat behöver du ange vissa uppgifter som efterfrågas.
- Du kan betala med något av våra tillgängliga betalningsalternativ, Swish eller kontokort.
- Efter att du genomfört köpet får du en bekräftelse via e-post.
- När din order är redo att levereras meddelas du via SMS.
- Du får ditt kvitto via e-post.
Tjänsten är tillgänglig på mobiltelefon och surfplatta. Det finns möjlighet att ta hjälp av hjälpmedel så som skärmläsare, tangentbord och förstoring av text.
Vilka tillgänglighetskrav gäller?
Vår e-handelstjänst i appen måste uppfylla krav på tillgänglighet avseende information, användargränssnitt och funktionell utformning. E-handelstjänsten ska vara uppfattningsbar, hanterbar, begriplig och robust.
Hur tillgänglig är e-handelstjänsten i Systembolagets app?
Vår e-handelstjänst är utvecklad utifrån Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2 nivå AA, samt EU-standarden EN 301 549. E-handelstjänsten, med alla dess funktioner, är tillgänglighetsanpassad för att fungera på mobil och surfplatta. Våra tillgängliga betalfunktioner är för närvarande kortbetalning och Swish.
Vi strävar efter att innehållet ska fungera med många olika telefonmodeller och tekniska hjälpmedel. Vi har testat med iPhone och Samsung.
Vi är medvetna om att delar av e-handelstjänsten inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Redogörelsen avser Systembolagets app version 4.12, offentliggjord den 26 november 2025. Inga tillgänglighetsändringar har gjorts i den här versionen jämfört med den föregående.
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av den mobila applikationen?
Om du behöver innehåll från appen som inte är tillgängligt för dig, kan du meddela vår kundservice. Vår kundservice kan också ge dig information om e-handelstjänstens tillgänglighet och kompatibilitet med tekniska hjälpmedel.
Du kan kontakta oss på följande sätt:
Mejla kundservice@systembolaget.se
Svarstiden är normalt 48 timmar.
Ring 0771-83 83 00
Vardagar mellan kl. 09:30–17:00. Viss väntetid kan förekomma.
Chatta med oss
Vardagar mellan kl. 09.00–20.00 eller lördagar mellan kl. 09.00–15.00.
Rapportera brister i den mobila applikationens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Post- och telestyrelsen (PTS) är den myndighet som ansvarar för tillsyn över lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet. Du kan anmäla till PTS om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.
Du kan också anmäla till PTS om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.
Teknisk information om den mobila applikationens tillgänglighet
Den här mobila applikationen är delvis förenlig med lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet. Otillgängliga delar beskrivs nedan. Observera att det kan skilja sig beroende på om du använder iOS- eller Android-versionen av appen.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Bristande förenlighet med lagkraven
Följande punkter gäller för iOS-versionen av appen:
- Det finns vissa fall där det inte är tydligt vilket element som har tangentbordsfokus och vissa icke-interaktiva element kan fokuseras i onödan.
- Delar av information, struktur och relationer som förmedlas genom presentation i appen är ej maskinläsbara eller förmedlas som text.
- Det förekommer att innehåll inte kommer i en logisk ordning vid navigering med hjälp av tangentbord eller skärmläsare.
- Det förekommer att text och interaktiva komponenter inte har tillräckligt hög kontrast gentemot sina bakgrunder.
- Det förekommer att felmeddelanden inte innehåller tillräckligt tydliga förslag på hur användaren bör fylla i informationen korrekt.
- Det förekommer att sensoriska kännetecken används som instruktioner för hur appen kan användas.
- I vissa fall syns inte all information om texten förstoras till 200 procent.
- Vissa komponenter har ej någon, eller har en inkorrekt, maskinläsbar roll och/eller namn.
- Vissa interaktiva element går ej att nå och hantera med enbart tangentbord.
- Vissa länkar särskiljs endast från övrig text via färg eller är otydliga på andra sätt.
- Statusmeddelanden (inkl. felmeddelanden) förmedlas i vissa fall inte till skärmläsare.
- Användarens plattformsinställningar för t.ex. färger, kontrast, teckensnitt, teckenstorlek, måttenheter och fokusmarkör tillämpas ej eller stöds ej fullt ut. Webbvyer har beroende på webbläsare stöd för färre funktioner.
- Appens innehåll är begränsad till en stående skärmorientering och anpassar sig inte efter skärmens riktning.
- Röststyrning stöds ej fullt ut av appen.
Följande punkter gäller för Android-versionen av appen:
- Det finns vissa fall där det inte är tydligt vilket element som har tangentbordsfokus och vissa icke-interaktiva element kan fokuseras i onödan.
- Delar av information, struktur och relationer som förmedlas genom presentation i appen är ej maskinläsbara eller förmedlas som text.
- Det förekommer att innehåll inte kommer i en logisk ordning vid navigering med hjälp av tangentbord eller skärmläsare.
- Det förekommer att text och interaktiva komponenter inte har tillräckligt hög kontrast gentemot sina bakgrunder.
- Det förekommer att felmeddelanden inte innehåller tillräckligt tydliga förslag på hur användaren bör fylla i informationen korrekt.
- Det förekommer att sensoriska kännetecken används som instruktioner för hur appen kan användas.
- Vissa komponenter har ej någon, eller har en inkorrekt, maskinläsbar roll och/eller namn.
- Vissa interaktiva element går ej att nå och hantera med enbart tangentbord.
- Vissa länkar särskiljs endast från övrig text via färg eller är otydliga på andra sätt.
- Statusmeddelanden (inkl. felmeddelanden) förmedlas i vissa fall inte till skärmläsare.
- Användarens plattformsinställningar för t.ex. färger och teckensnitt tillämpas ej eller stöds ej fullt ut. Beroende på webbläsare kan webbvyer ha stöd för färre funktioner.
- Appens innehåll är begränsad till en stående skärmorientering och anpassar sig inte efter skärmens riktning.
- Vissa inmatningsfält som samlar in data om användaren saknar autocomplete-stöd.
Innehåll som inte omfattas av lagen
Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 5 § lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet.
- Kartor: Lagen gäller endast kartor och karttjänster som är avsedda för navigering.
Hur vi testat den mobila applikationen
En av våra digitala leverantörer, Framna Sweden AB, har genomfört manuella tester för tillgängligheten i e-handelstjänsten på systembolaget.se som en del av en tillgänglighetsgranskning som genomförts av våra digitala produkter.
Senaste bedömningen gjordes den 6 december 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 2 december 2025.

