Tillgänglighet för Måttfull
Systembolaget AB står bakom den här mobila applikationen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur Måttfull uppfyller lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.
Hur tillgänglig är den mobila applikationen?
Vi är medvetna om att delar av den mobila applikationen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.
Redogörelsen avser Måttfull version 2.1.2 (iOS)/ 2.1 (Android), offentliggjord den 30 maj 2024 (iOS)/den 28 mars 2023 (Android).
Vad kan du göra om du inte kan använda delar av den mobila applikationen?
Om du behöver innehåll från Måttfull som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss.
Du kan kontakta oss på följande sätt:
Mejla kundtjanst@systembolaget.se
Svarstiden är normalt 48 timmar.
Ring 0771-83 83 00
Vardagar mellan kl. 09:30-17:00. Viss väntetid kan förekomma.
Rapportera brister i den mobila applikationens tillgänglighet
Vi strävar hela tiden efter att förbättra den mobila applikationens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.
Tillsyn
Post- och telestyrelsen, (PTS), är den myndighet som ansvarar för tillsyn över lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet. Du kan anmäla till PTS om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.
Du kan också anmäla till PTS om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.
Teknisk information om den mobila applikationens tillgänglighet
Den här mobila applikationen är delvis förenlig med lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet. Otillgängliga delar beskrivs nedan.
Innehåll som inte är tillgängligt
Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.
Bristande förenlighet med lagkraven
Följande punkter gäller både iOS och Android:
- Det är generellt inte tydligt vilket element som har tangentbordsfokus och vissa icke-interaktiva element kan fokuseras i onödan.
- Delar av information, struktur och relationer som förmedlas genom presentation i appen är ej maskinläsbara eller förmedlas som text.
- Det förekommer att innehåll inte kommer i en logisk navigeringsordning vid navigering med hjälp av tangentbord eller skärmläsare.
- Det förekommer att text, grafik och interaktiva komponenter inte har tillräckligt hög kontrast gentemot sina bakgrunder.
- Det förekommer att sensoriska kännetecken används som instruktioner för hur appen kan användas.
- Det förekommer att innehåll som inte är text saknar textalternativ.
- Det förekommer att finmotorik krävs för att hantera vissa delar av appen:
- Grafen i appen kräver komplexa rörelser/finmotorik för att hantera.
- I “Första klunken”-vyn har knappen som används för att navigera datum inte tillräckligt stor touch-/klickyta.
- Vissa komponenter har ej någon, eller har en inkorrekt, maskinläsbar roll och/eller namn.
- Vissa interaktiva element går ej att nå och hantera med enbart tangentbord.
- Vissa inmatningsfält som samlar in data om användaren saknar autocomplete-stöd.
- Vissa av användarens plattformsinställningar för t.ex. färger, kontrast, teckensnitt, teckenstorlek, måttenheter och fokusmarkör tillämpas ej eller stöds ej fullt ut.
- Appens innehåll är begränsad till en stående skärmorientering och anpassar sig inte efter skärmens riktning.
Följande punkter gäller endast iOS:
- Det förekommer att text inte går att förstora till 200%.
- Det förekommer att statusmeddelanden inte förmedlas till skärmläsare.
Följande punkter gäller endast Android:
- Det går ej att förstora texten till 200 procent i vissa delar av appen utan att någon information går förlorad.
Hur vi testat den mobila applikationen
Vår app-leverantör, Bontouch AB, har testat Måttfull som en del av en tillgänglighetsgranskning som genomförts av våra digitala produkter.
Senaste bedömningen gjordes den 6 december 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 27 maj 2025.