Tillgänglighet för e-handelstjänsten på systembolaget.se

Systembolaget AB står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur e-handelstjänsten på systembolaget.se fungerar, vilka tillgänglighetskrav som finns, hur e-handelstjänsten uppfyller lagen om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur fungerar e-handeltjänsten på systembolaget.se?

På systembolaget.se kan du söka efter drycker, läsa produktinformation och beställa varor ur vårt sortiment, samt skicka förfrågan om privatimport för drycker som inte finns i vårt sortiment. Du kan handla som inloggad eller som gäst. För att ta del av vissa webblanseringar behöver du vara inloggad.

  • Om du vill beställa produkter i vår e-handel kan du välja ”Handla online” på startsidan eller lägga produkter i din varukorg. Du kan sedan välja att få din beställning levererad till en butik, till ett ombud eller som hemleverans där det är möjligt.

  • Du kan välja produkter till din varukorg antingen genom att besöka våra kategorisidor och filtrera produkterna efter dina val eller genom att använda vår sökruta.

  • I din varukorg kan du se dina valda produkter och välja eller byta leveranssätt.

  • Om du vill gå vidare med att köpa produkterna i din varukorg behöver du antingen logga in eller legitimera dig för att handla som gäst. Om du redan är inloggad kommer du direkt till kassan. Du kan även välja att skapa ett konto.

  • När du har loggat in eller legitimerat dig som gäst behöver du ange vissa uppgifter som efterfrågas beroende på ditt valda leveranssätt.

  • Du kan betala med något av våra tillgängliga betalningsalternativ, Swish eller kontokort.

  • Efter att du genomfört köpet får du en bekräftelse via e-post.

  • När din order är redo att levereras meddelas du via SMS.

  • Du får ditt kvitto via e-post.

 

Tjänsten är tillgänglig via dator, mobiltelefon och surfplatta. Det finns möjlighet att ta hjälp av hjälpmedel så som skärmläsare, tangentbord och förstoring av text.

Vilka tillgänglighetskrav gäller?

Vår e-handelstjänst på systembolaget.se måste uppfylla krav på tillgänglighet avseende information, användargränssnitt och funktionell utformning. E-handelstjänsten ska vara uppfattningsbar, hanterbar, begriplig och robust.

Hur tillgänglig är e-handelstjänsten på systembolaget.se?

Vår e-handelstjänst är utvecklad utifrån Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.2 nivå AA, samt EU-standarden EN 301 549. E-handelstjänsten, med alla dess funktioner, är tillgänglighetsanpassad för att fungera på mobil, surfplatta och dator. Våra tillgängliga betalfunktioner är för närvarande kortbetalning och Swish.

Vi strävar efter att innehållet ska fungera med många olika webbläsare och skärmläsare. Vi har testat med NVDA och VoiceOver.

Vi är medvetna om att delar av e-handelstjänsten inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av e-handeltjänsten?

Om du behöver innehåll från systembolaget.se som inte är tillgängligt för dig, kan du meddela vår kundservice. Vår kundservice kan också ge dig information om e-handelstjänstens tillgänglighet och kompatibilitet med tekniska hjälpmedel.

Du kan kontakta oss på följande sätt:

Mejla kundservice@systembolaget.se
Svarstiden är normalt 48 timmar

Ring 0771-83 83 00
Vardagar mellan kl. 09:30–17:00. Viss väntetid kan förekomma.

Chatta med oss
Vardagar mellan kl. 09.00–20.00 eller lördagar mellan kl. 09.00–15.00.

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Tillsyn

Post- och telestyrelsen (PTS) är den myndighet som ansvarar för tillsyn över lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet. Du kan anmäla till PTS om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Du kan också anmäla till PTS om du tycker att vår bedömning av vad som är oskäligt betungande ska granskas, om du tycker att vår tillgänglighetsredogörelse har brister eller om du tycker att vi inte har hanterat din begäran om tillgängliggörande korrekt.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet. Otillgängliga delar beskrivs nedan.

Innehåll som inte är tillgängligt

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Bristande förenlighet med lagkraven

  • Delar av information, struktur och relationer som förmedlas genom presentation på hemsidan är ej maskinläsbara eller förmedlas som text
  • Vissa komponenter har ej någon, eller har en inkorrekt, maskinläsbar roll och/eller namn
  • Vissa komponenter har ej någon synlig fokusmarkering
  • Vissa informativa bilder saknar textalternativ
  • Vissa inmatningsfält som samlar in data om användaren saknar autocomplete-stöd
  • Viss text har inte tillräckligt hög kontrast gentemot sin bakgrund. Detta gäller främst grå text.
  • Viss text blir avklippt när ökad fontstorlek eller utökat textavstånd aktiverats på hemsidan
  • Vissa länkar särskiljs endast från övrig text via färg
  • Textstorleken på hemsidan anpassar sig inte efter användarens webbläsarinställningar i vissa webbläsare (t.ex. Chrome och Firefox)
  • Statusmeddelanden och laddningsanimationer förmedlas generellt inte till skärmläsare
  • Videoinnehåll saknar visuell tolkning och undertexter
  • Det förekommer tidsgränser på hemsidan som inte går att stänga av, justera eller förlänga
  • Det förekommer att webbplatsen inte respekterar användarens inställningar, vilket gör att det inte går att använda exempelvis mörkt läge
  • Inmatningsfälten har inte tillräckligt hög kontrast gentemot sina bakgrunder
  • Det förekommer buggar relaterat till inzoomning:
    • Graden av inzoomning på hemsidan återställs vid navigering mellan vissa sidor
    • Sortiment-sidan hänger sig ibland vid 400% inzoomning och måste laddas om innan den går att använda i inzoomat läge.

Innehåll som inte omfattas av lagen

Det innehåll som beskrivs här är inte fullt tillgängligt, men undantas enligt 5 § lagen om vissa produkter och tjänsters tillgänglighet.

  • Kartor: Lagen gäller endast kartor och karttjänster som är avsedda för navigering.

Hur vi testat webbplatsen

En av våra digitala leverantörer, Framna Sweden AB, har genomfört manuella tester för tillgängligheten i e-handelstjänsten på systembolaget.se som en del av en tillgänglighetsgranskning som genomförts av våra digitala produkter.

Senaste bedömningen gjordes den 6 december 2024.
Redogörelsen uppdaterades senast den 27 november 2025.